Just Eat Takeway, het moederbedrijf van Takeaway.com, zag het aantal bestellingen in 2023 met 9% dalen ten opzichte van het jaar voordien. Ook de bestelwaarde ging met 6% achteruit. Voor 2023 heeft het bedrijf zijn winstverwachting echter wel naar boven bijgesteld.

Just Eat Takeaway noteerde 891,5 miljoen bestellingen in 2023, in tegenstelling tot 984,5 miljoen in 2022, ofwel een daling met 9%. De totale waarde van die bestellingen zakte weg van 28,2 miljard euro in 2022 naar 26,4 miljard het afgelopen jaar, ofwel een daling van 6%. Volgens Belga is deze daling te wijten aan de inflatie en de economische onzekerheid, die er beide voor hebben gezorgd dat consumenten minder kant-en-klare maaltijden bestellen. Uit de cijfers van het bedrijf blijkt dat de grootste dalingen in bestellingen plaatsvonden in Zuid-Europa - Australië - Nieuw-Zeeland (-16%) en Noord-Amerika (-14%), ook de totale bestelwaarde zakte met respectievelijk 14% en 17%. Enkel Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk/Ierland deden het beter, met een groei van respectievelijk 4% en 1%, ondanks een daling van 5% en 6% in aantal bestellingen. "We zijn verheugd dat onze segmenten in Noord-Europa en VK/Ierland hun hoogste kwartaalniveau hebben bereikt”, reageert Jitse Groen, CEO van Just Eat Takeaway.com. "We hebben ook een belangrijke mijlpaal bereikt, nu het bedrijf een positieve vrije kasstroom heeft. We kijken ongeduldig uit naar 2024."

Ondanks het dalende aantal bestellingen, verhoogde het bedrijf zijn winstverwachting voor heel 2023. Zo schat het zijn aangepaste ebitda op 320 miljoen euro, tegenover de eerdere aangekondigde 310 miljoen euro, een bedrag dat toen ook al naar boven was bijgesteld. Volgens Belga onderhandelt Just Eat Takeaway nog steeds over de gedeeltelijke of volledige verkoop van zijn Amerikaanse dochteronderneming Grubhub, in 2021 overgenomen voor 7,3 miljard dollar. Of er ook een deal zal komen is nog niet zeker volgens het bedrijf.