Vrijdag kondigde de Franse regering het einde aan van de raadplegingen over de details van de toekomstige “Origin'info”-indicator. Dit heeft geresulteerd in een handvest dat al door 82 merken is ondertekend, evenals een ontwerplogo, aldus het kantoor van de gedelegeerde minister Olivia Grégoire.

Het idee van een “Origine-score” waarmee consumenten de herkomst van ingrediënten in bewerkte voedingsproducten kunnen achterhalen, werd afgelopen februari voor het eerst gelanceerd door de Franse overheid en wint terrein in Frankrijk. De toekomstige indicator, die vorige maand officieel “Origine-Info” werd genoemd, zal vanaf deze zomer worden ingevoerd. Afgelopen vrijdag presenteerde de overheid het handvest voor het systeem, opgesteld na overleg met fabrikanten, distributeurs en consumentenorganisaties, evenals de lijst van 82 merken die al hebben toegezegd mee te zullen doen. Tegen het einde van het jaar zouden “meer dan 10.000 referenties” onder dit initiatief kunnen vallen, dat geenszins verplicht is. “Origin'Info biedt een duidelijk, praktisch antwoord op een vraag van alle consumenten: weten waar wat we eten vandaan komt. Door over deze informatie te beschikken, is het kopen beter geïnformeerd", aldus Olivia Grégoire, gedelegeerd minister van Ondernemingen, Toerisme en Consumentenzaken.

©

/

De drie conceptlogo's die vrijdag zijn onthuld, geven een duidelijker beeld van het soort informatie dat zal worden opgenomen en hoe het zal worden weergegeven. Het eerste geeft de herkomst aan van drie ingrediënten in het product: tarwe uit Frankrijk, tomaten uit Italië, rundvlees uit Frankrijk.

©

/

In een tweede voorbeeld wordt de herkomst van een ingrediënt (tarwe uit Frankrijk) en het land waar het product wordt verwerkt, in dit geval Duitsland, aangegeven.

©

/

Een andere weergaveoptie is een grafiek die de verhoudingen en herkomst van elk hoofdingrediënt toont.

Tot slot benadrukt het kabinet van de minister dat de regeling ook zal helpen bij de bestrijding van “bepaalde misleidende praktijken die schadelijk zijn voor landbouwers, zoals het soms onrechtmatige gebruik van de Franse vlag”. Tot de bekendste merken en detailhandelaren die zich bij de regeling hebben aangesloten, behoren Auchan (vanaf 2025), Bonduelle, Carrefour, Casino, Coopérative U, Intermarché, Lidl en Panzani.

De lijst van merken die zich vanaf 24 mei 2024 bij de regeling aansluiten:

Merken :

Auchan (vanaf 2025) Biocoop Carrefour Casino Coöperatie U Cora Franprix Intermarché Leclerc Lidl Monoprix Naturalia Spar Vival

Fabrikanten :

.nod Lokale biologische boeren Alpina Savoie Alterfood Atika Betsara Bibo Boissons Biorgane Bonduelle Bravo Hugo Keltigel Cereal Bio Charles & Alice Chiche! Clés des Ducs Cook Daddy D'Aucy (Eureden) Famille Teulet Ferté de Partenay Fiers de nous Fleury Michon Floc Roche Funky Veggie Graines & légumineuses de France HARI&CO Hugo Jardin Bio Etic Jubiles Atelier Jean Cavé L'Atelier V Le Coq Noir Gaulois (LDC) Le Spiritueux des Alpes Les 2 Vaches Compagnons du Miel Graineurs Lesieur L'Herbier Lucien Georgelin Maison Monluc Maison Rivière Marcel Trepout Marquis de Puysegur Mère Lalie Monbio Nudj Odello Omie On vous dit tout Ovive Panzani Paysan Breton Pepe Bacio Pour Demain Priméal Quintesens Raoul Lemaire Sabarot Saint Mamet Savoir-Terre Sempé Sojade Traditioneel Transition Treblec VRAI