Iets minder dan 8 op de 10 Vlamingen vindt dat er rond heel wat producten nodeloos veel verpakking zit. 7 op 10 stoort er zich aan. Vooral koekjes en snoep, voorverpakte maaltijden en frisdranken zijn volgens hen te vaak verpakt.

Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot voerde samen met iVox een onderzoek uit naar hoe de Vlaming kijkt naar verpakkingsvrij winkelen en wegwerpverpakking in de retail. Uit een bevraging van 1.500 Vlaamse consumenten blijkt dat 76,5% vindt dat er te veel verpakkingen rond producten zit. Zowat 70% stoort er zich aan wanneer producten die ze kopen te veel verpakt zijn. Vooral wegwerpverpakking rond koekjes, snoep en chocolade (53,4%), voorverpakte maaltijden (36,9%) en frisdranken en fruitsappen (32,6%) worden genoemd. Ook persoonlijke verzorgingsproducten (29,8%) en water (28%) hebben volgens veel respondenten te veel wegwerpverpakking.  42% denkt niet echt na over de verpakking rond producten.  Belangrijk voor retailers is dat 73% van de ondervraagden akkoord is met de stelling dat er meer verpakkingsvrije voedingsproducten zouden moeten te vinden zijn in supermarkten. De helft (49,8%) vindt het belangrijk om verpakkingsvrij te kunnen winkelen. 

Goed voor het klimaat

Bij de reden waarom Vlamingen verpakkingsvrij belangrijk vinden, antwoordt 76% het verminderen van de afvalberg. 71,9% wil het doen omdat er dan thuis minder moet gesorteerd of weggegooid worden. 58% vindt het goed voor het klimaat. Andere argumenten, zoals “het is goedkoper”, gezondheid of het tegengaan van voedselverspilling scoren een stuk lager. Uit de bevraging komt ook naar voor dat bijna driekwart van de Vlamingen regelmatig eigen zakjes meeneemt naar de winkel of naar de markt voor brood, groenten en fruit. Twee derden neemt vaak producten in bulk mee. Tegelijk is het meenemen van eigen bokalen of dozen naar de supermarkt of kleinhandel veel minder ingeburgerd: slechts 12,7% doet het. Puck Schaaphok van Pieter Pot België: “Dit zijn eigenlijk allemaal resultaten die ons erg optimistisch stemmen rond de attitude van de Vlaamse consument. Op basis van de inspanningen die ze zelf al leveren om meer verpakkingsvrij te winkelen en hoe belangrijk ze het vinden, geloven we dat er een enorme bereidheid is om nog meer verpakkingsvrij te winkelen als ze die mogelijkheid krijgen.”