Als antwoord op de stijgende inflatie kiezen steeds meer Belgen voor huismerken, beweert supermarktketen Aldi. Uit een onderzoek in opdracht van de discounter moet blijken dat 7 op de 10 Belgen vaker huismerkproducten kopen.

De inflatie drukt zijn stempel op het aankoopgedrag van consumenten. Geen verrassing, maar een onderzoek in Aldi toont naar eigen zeggen aan op welke manier het gedrag verandert. “Prijzen vergelijken is voor meer dan 4 op de 5 Belgen een dagelijkse routine geworden, zo blijkt uit een representatieve iVOX-enquête”, zegt Aldi. “Ook wat in de winkelkar belandt, wijzigt. Huismerken winnen fors aan populariteit. Meer dan 7 op de 10 Belgen geven aan vaker huismerken te kopen sinds de opstoot van de inflatie.” Het onderzoek laat zien dat huismerken populairder zijn in Vlaanderen (75%) dan in het zuiden van het land (69%) en dat meer jongeren besparen op het huishoudbudget aangeven als reden om huishoudmerken te kopen. Bij volwassenen onder 34 jaar haalt 77% dat aan als reden om meer ‘witte producten’ te kopen. Bij mensen boven 55 is dat 66%.

De populariteit van huismerken zet zich ook door op de lange termijn, beweert Aldi. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 3 op de 4 Belgen van plan is om huismerken te blijven aankopen, zelfs wanneer de inflatie minder voelbaar wordt. 4 op de 5 jongeren zegt in de toekomst vaker voor huismerken te blijven kiezen. Aldi wil het prijsargument van huismerken de komende weken verder uitspelen. “Iedere week zullen we het prijsverschil tussen eenzelfde korf A-merken te koop bij Aldi en onze huismerken aantonen. Zo willen we alle Belgen een handje helpen om budgetvriendelijke keuzes te maken”, zegt Isabel Henderick, Managing Director Marketing en Communicatie bij Aldi. “Consumenten zullen snel merken dat het is slim is om voor huismerken te kiezen. Meer dan 90% van het vast assortiment bij Aldi bestaat uit huismerken.”