#3 COVID-19 blijft een enorme impact hebben op de aankopen voor thuisverbruik: voor de tweede keer op rij lag de besteding aan verse voeding hoger dan vóór de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Vlam. Ontdek de resultaten per categorie in onze serie. Vandaag is het de beurt aan brood.
Brood is één van de weinige productcategorieën die niet profiteert van de coronacrisis. De herwonnen tijd door het thuiswerken of technische werkloosheid werd onder andere besteed aan het zelf bakken van brood. De broodaankopen daalden de voorbije periode met 4,1% tot 27 broden per kop. De broodprijs steeg met 2 cent, maar dit kon onvoldoende het volumeverlies compenseren waardoor de broodbestedingen krompen.
In deze dalende broodmarkt wonnen de bakkers wel marktaandeel ten koste van DIS 1 en de buurtsupermarkt. De zelfstandige bakkers hebben nu 40% van de broodmarkt in handen en blijven veruit marktleider.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?