Steeds meer groene initiatieven maken hun opwachting binnen alle niveaus van de economie, en de retail blijft niet achter. Hier zijn 4 start-ups, al dan niet Belgisch, die willen deelnemen aan de vergroening van een sector die meer dan 10% van het Belgische BBP vertegenwoordigt.

Resortecs

De mode-industrie is een van de sectoren die het meest bekendstaat voor zijn impact op het milieu.  Doordat de verkoopcyclus steeds korter wordt en recyclage door de grote merken vaak als te duur wordt beschouwd, belandt alleen al in Europa jaarlijks ongeveer vier miljoen ton textiel op de vuilnisbelt of in een verbrandingsoven. In de hoop een einde te maken aan deze enorme verspilling, heeft de Belgische start-up Resortecs een technologie ontwikkeld die gebruik maakt van speciale naaigaren die smelten onder invloed van warmte en drukknoppen om het uit elkaar halen van kleding te vergemakkelijken. De methode vereist ook geen wijzigingen in de productie of het ontwerp van de fabrikanten. Volgens de stichter van Resortecs, Cédric Vanhoeck, opent hun nieuwe methode de deur naar de industrialisering van kledingrecyclage, met als resultaat de vermindering van de CO2-uitstoot en de kosten voor het beheer van onverkochte goederen. Volgens L'Echo zal de techniek vanaf deze maand worden getest met de komst van een eerste "demontageoven" in België die, samen met andere toestellen, tot 1.500 kledingstukken per uur zal kunnen sorteren. Grote ketens als H&M en Décathlon hebben al interesse getoond.

Frugalpac

Volgens het Franse agentschap voor milieu en energiebeheer (Ademe) veroorzaakt de productie van een glazen fles wijn van 75 cl 1,1 kg CO2-uitstoot, waarvan 46% rechtstreeks verband houdt met de fles, inclusief de kurk, het etiket, enzovoort. Alleen al in België worden elk jaar ongeveer 400 miljoen van deze flessen verkocht. Hoewel een deel van deze flessen wordt teruggebracht naar de winkel en dus hergebruikt, heeft dit nog steeds een zware impact op het milieu... Om dit probleem aan te pakken heeft het Britse bedrijf Frugalpac, opgericht in 2016, een fles ontworpen die voor 94% uit gerecycleerd karton bestaat. Een plastic zak werd toegevoegd om een goede bewaring te garanderen, maar de twee delen zijn gemakkelijk te scheiden zodat het achteraf gemakkelijk gesorteerd kan worden. Volgens een studie van het certificeringsbedrijf Intertek heeft een 'Frugal Bottle' een koolfstofvoetafdruk die 84% lager ligt dan een conventionele fles, schrijft Trends-Tendances. Bovendien weegt de nieuwe kartonnen fles vijf keer minder (83 gram), wat de emissies die gepaard gaan met het transport beperkt. Vorige zomer besloot Delhaize de kans te wagen met de kartonnen fles door als eerste retailer in het land Planet B te verkopen, een biologische Spaanse rode wijn die 7,99 euro kost. Een initiatief dat (nog?) geen navolging lijkt te krijgen. Zal de kartonnen fles meer succes hebben dan de bag-in-box-wijnen (BIB's), die zeker in opmars zijn maar in ons land slechts een marktaandeel van iets meer dan 5% hebben? Het zal aan de consument zijn om te beslissen, aangezien het etiket een bijzonder belangrijke rol speelt bij wijn.

Superzero

De enorme stapel plastic wegwerpflessen in de sector bracht Olivier Potvin in 2019 op het idee om een automaat op te richten die vloeibare huishoudproducten in bulk aanbiedt via herbruikbare flessen. Een trend die zich sindsdien in ons land heeft ontwikkeld. De Superzero-automaten zijn te vinden in tientallen winkels: biowinkels (Bio-Planet, Färm, Sequoia, enzovoort), maar ook bij bepaalde Delhaize-, Carrefour- en Match-supermarkten. De Brusselse start-up is ambitieus en wil tegen eind 2022 400 automaten hebben. Het Superzero-assortiment bestaat momenteel uit vier producten: een allesreiniger, afwasmiddel, waspoeder en een wasverzachter. Ze zijn allemaal milieuvriendelijk, bestaan uit meer dan 99% natuurlijke ingrediënten en zijn gemaakt in België. Volgens de start-up werden al bijna 5.000 wegwerpflessen gered van de vuilnisbak door hun initiatief.

Urbike

Urbike, een coöperatie die gespecialiseerd is in de levering van boodschappen per fiets, werd in 2018 gelanceerd en is voortgekomen uit het project 'BCklet’. Dat heeft als doel om een last-mile proefproject te testen voor de distributie per fiets. De vrachtfietsen van Urbike kunnen tot 180 kilo aan pakjes, medicijnen en droge, verse of gekoelde voedingsproducten vervoeren. Na iets meer dan drie jaar heeft Urbike al 45.000 leveringen gedaan, ofwel zo’n 300 ton boodschappen, over bijna 100.000 kilometer. Volgens de website van Urbike kon er dankzij dit proefproject al 25 ton CO2 vermeden worden. Verschillende grote namen hebben zich bij het project aangesloten, waaronder Delhaize, Decathlon, Multipharma en bpost. "Bestelwagens hebben het dubbele nadeel dat ze de verkeersopstoppingen verergeren en, als ze niet elektrisch zijn, voor aanzienlijke CO2-emissies zorgen. De bakfietsen van het BCklet-project nemen veel minder plaats in, veroorzaken geen files en stoten geen CO2 uit", vatte Barbara Van Speybroeck, hoofd communicatie van bpost, samen bij de lancering van het partnerschap.

Anthony Planus