Het OIVO heeft ook dit jaar weer een enquête gehouden om de participatiegraad van de consumenten te bepalen en hun koopgedrag en profiel te kunnen vaststellen. Hiertoe werden 646 mensen geïnterviewd. Volgens dit onderzoek heeft bijna één op de twee consumenten afgelopen winter soldenaankopen gedaan. De klant zou in de winter minder kleding, schoenen en sportmateriaal kopen dan in de zomer, maar meer elektrische huishoudapparatuur. Kleding en schoenen voor volwassenen en kinderen blijven echter de belangrijkste aankopen. Hiervan wordt 62% vertegenwoordigd door dameskleding.
Nog steeds volgens de studie van het OIVO doen 8% van de consumenten hun soldenaankopen via het internet en zeven van de tien consument verklaren tijdens de wintersolden meer uit te geven dan ze van plan waren. Een op de vijf consumenten wacht de solden af om kleding of schoenen te kopen die ze in de loop van het jaar hadden gevonden. Ten slotte merkt het OIVO op dat 30% van de consumenten een beroep doen op een consumentenkrediet om hun aankopen tijdens de solden te kunnen betalen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?