#2 In juni 1994 rolde het allereerste nummer van Gondola Magazine van de persen. Vandaag zijn we 25 jaar en 247 nummers later, en nemen we de gelegenheid te baat voor een korte terugblik. Niet uit nostalgie, maar omdat we graag wilden nagaan of de onderwerpen die ons toen beroerden nu nog steeds actueel zijn. Klaar voor een kleine tijdreis naar de eerste exemplaren van ons blad? 

In de komende weken blikt hoofdredacteur Christophe Sancy terug op enkele opvallende gebeurtenissen die hem zijn bijgebleven tijdens het 25-jarige bestaan van Gondola. Deze week is het de beurt aan de familieverhalen op de Belgische retailmarkt.

In 2019 zijn heel wat ketens op de Belgische markt, zoals Carrefour, Delhaize, Albert Heijn, Aldi en Lidl, dochterondernemingen van internationale groepen. In 1994 was de toestand nog heel anders. De meeste ketens werden toen nog in meer of mindere mate gecontroleerd door de families van de oprichters, die het overigens af en toe verre van eens waren met elkaar. Dat jaar was het grote nieuws de spectaculaire verandering in de allianties tussen de aandeelhouders van de louis delhaize-groep. Het kapitaal was toen verdeeld tussen verschillende onderling verwante takken van de families Delhaize, Heynderickx en Bouriez. De Bouriez’ controleerden op dat moment Cora Frankrijk. In 1974 lanceerden ze een openbaar bod op de aandelen van louis delhaize, dat schromelijk mislukte. De families Heynderickx en Delhaize sloten een verbond, waardoor de Bouriez’ strandden op 41% van het kapitaal. Ze kregen geen inspraak in het management en, erger nog, niet eens een zitje in de raad van bestuur. Twintig jaar later, in 1994, kwam er echter een vervolg op wat we best een financiële western kunnen noemen. Op dat moment werd de groep gerund door Pierre Delhaize, wiens strategie, onder meer wat de poging tot ontwikkeling in Spanje betrof, fel bekritiseerd werd door diens neef Jean-Marc Heynderickx. Deze zocht en vond de steun bij Philippe Bouriez, die akkoord ging om de Delhaize-telg, die zich niet bij hun visie wilde aansluiten, buitenspel te zetten. Jean-Marc Heynderickx zou CEO van de groep blijven tot in 2011, waarna hij op een meer discrete manier, maar daarom niet minder actief, zou gaan investeren in verschillende handelsprojecten. In 2019 delen de Bouriez’ nog steeds de lakens uit in de groep, hoewel ze onlangs een algemeen directeur hebben aangenomen die geen deel uitmaakt van de familie.

25 jaar Gondola

Bent u benieuwd welke andere gebeurtenissen onze hoofdredacteur Christophe Sancy nog zijn bijgebleven? Lees dan snel het vorige deel uit onze serie!

Klik hier!
25 jaar Gondola