De bedrijfsresultaten van FMCG-bedrijven evolueren… en stijgen naar ongekende hoogtes!

Enkele voorbeelden? Op de vastgoedmarkt doet vastgoedadviseur Cushman & Wakefield een opvallende vaststelling: in de afgelopen drie kwartalen werden er nog nooit zoveel winkelpanden verhuurd. Daarnaast zetten de grote voedingsmultinationals topresultaten neer, of toch alleszins in waarde. Deze week kondigde Nestlé aan dat het 8% groei verwacht voor het volgende trimester. De prijsverhoging van 7,5%, die te wijten is aan de stijgende kosten, leverde het bedrijf een omzet van meer dan 70 miljard euro op, wat zich vertaalt in een groei van 9,2% in het derde kwartaal van 2022! De omzet van PepsiCo steeg met 9% in waarde en het bedrijf boekte maar liefst 2,7 miljard dollar winst. Ook Procter & Gamble zag zijn omzet in het laatste kwartaal met 1% groeien tot 20,6 miljard dollar, een resultaat dat ver boven de verwachtingen van analisten ligt. Unilever voerde op zijn beurt een prijsstijging van 10% door, wat hem ook sterke resultaten opleverde. Heeft de voedingsindustrie daarmee haar toppunt bereikt, net voor een dramatische val die wordt verwacht in het begin van 2023?