Jumbo heeft nog altijd de bedoeling om 100 winkels te openen in ons land, maar kleeft daar geen datum meer op. “100 winkels is geen heilig doel meer”, zegt Ton van Veen, sinds oktober tijdelijk aan het hoofd van het bedrijf.

Jumbo moet zijn Belgische ambities temperen. De verovering van ons land verloopt een pak moeizamer dan voorzien. “We plakken er geen jaartal meer op”, zegt Ton van Veen in De Tijd. “We hebben meer tijd nodig. Honderd Vlaamse winkels zijn nog altijd onze ambitie, maar het is geen heilig doel meer. We willen vooral gezond groeien. Liever trager, maar kwalitatief en profijtelijk. We zijn ook kritischer als we panden voor nieuwe winkels selecteren.” Financieel directeur Peter van Erp voegt daaraan toe: “In België hebben we grote winkels, waardoor de huurprijs hoger ligt. Dat is geen probleem als het omzetpotentieel groot is. Maar in sommige panden is de omzet nog niet zoals hij zou moeten zijn. We zijn voorzichtiger bij dure nieuwe huurcontracten, maar we blijven investeren in België.” Vanaf 2024 of 2025 wil Jumbo winstgevend zijn in ons land. Van een vertrek uit ons land is sowieso geen sprake, zegt Ton van Veen. “We zijn een keten in opbouw en investeren voluit in onze winkels. Daarom was ik wat verbaasd over de reacties na onze kapitaalverhoging (vorige week stak Jumbo 20 miljoen euro in zijn Belgische dochter, nvdr). Sommige waarnemers speculeren over ons vertrek uit België. Dat is totaal niet aan de orde. Nieuwe winkels zijn nu eenmaal niet vanaf dag één winstgevend. Voor we de stap naar België zetten, zagen we dat de brutomarges van de Belgische supermarkten vrij hoog waren. Maar de loonkosten lagen ook hoger. Vandaag zien we de hoge loonkosten nog altijd, maar niet meer de hoge brutomarges. Toch zijn we vastbesloten te slagen.”