Naar aanleiding van 30 Dagen Voedselwinst, een campagne van de Vlaamse overheid die op 1 november start, maakte Lidl de cijfers van de '1 Nu + 1 Later"-promoties bekend. De actie loopt nu al acht weken en intussen werden al meer dan 11.000 coupons ingewisseld. 

Met '1 Nu + 1 Later' kunnen klanten van Lidl bepaalde kortingen met een week verlengen. "Sinds september zetten wij elke week één product met korte houdbaarheidsdatum – denk aan slaatjes, yoghurts, verse sappen, … in ‘1 Nu + 1 Later’-promotie. Dat betekent dat je de abdijkaas gedurende die week aan scherpe korting kan aanschaffen én aan de kassa jouw coupon kan vragen om diezelfde korting ook de week erop te laten gelden. Wij willen hiermee onze klanten bewustmaken van wat ze kopen en hen aanzetten om zeker niet meer mee te nemen dan dat ze kunnen consumeren. Studies uit Nederland leren ons dat het nét producten met een korte houdbaarheidsdatum zijn die bij de consumenten thuis verspild worden. Vandaar deze nieuwe soort promotie”, vertelt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. 

Op acht weken tijd werden al meer dan 11.000 coupons ingewisseld. Lidl is dan ook erg tevreden met het resultaat. “Dit soort korting is een volledig nieuw verhaal in België. We zijn er ons van bewust dat het tijd vraagt om hier iedereen mee vertrouwd te maken. Dat we al zowat 1.500 consumenten per week bereiken, die onze medewerkers hier zelf actief op aanspreken, is absoluut toe te juichen”, aldus Rynwalt.

Lidl neemt in november deel aan de campagne van de Vlaamse overheid 30 Dagen Voedselwinst. De komende vier weken zullen er besparingstips in de folder en op de website verschijnen. Met de actie ‘1 Nu + 1 Later’ wil Lidl een steentje bijdragen om voedselverspilling tegen te gaan. Met datzelfde doel voor ogen loopt er momenteel onder meer een proefproject in 13 winkels, waarbij organisaties van de Voedselbanken ’s avonds alle restanten gaan ophalen.