Retail en FMCG in 2016: de experts aan het woord

Hoe is het gesteld met de markt begin 2016, en wat zijn de belangrijkste uitdagingen? We vroegen het aan drie experts die dagelijks het reilen en zeilen van de markt volgen, zich daarbij steunend op onderbouwde gegevens en gesofistikeerde tools: Evi Van Uffel, Business Director - Consumer Goods, Retail and Fashion&Lifestyle bij GfK, Hilde Vanderheyden, Retailer Services Client Business Partner bij Nielsen en Tom Penninckx, Client Business Partner, eveneens bij Nielsen. Een panel van formaat, denken wij dan.

De vleessector vat de koe bij de horens

Het is waar, er wordt minder vlees gegeten. De vleesmarkt is in zijn geheel dan ook met enkele percenten gekrompen. Met de verkoop van varkensvlees gaat het nog redelijk in België, de markt blijft stabiel. Wat het gevogelte betreft zien we zelfs een lichte vooruitgang. Met het rundvlees is het echter minder goed gesteld. De consument lijkt zich er vanaf te keren. Alleen de soft- en harddiscounters doen het hier nog goed, voor de rest stellen we overal een negatieve trend vast. Voor het hoe en waarom hiervan gingen we te rade bij Patrick Schifflers, voorzitter van de Federatie van het Belgisch Vlees (FEBEV). We bekijken ook het nieuwe Belbeef-lastenboek van dichterbij.

In dit artikel