Hema heeft een grondige restyling doorgevoerd in haar winkelconcept. In drie maanden tijd werden meer dan 500 winkels omgebouwd, wat de keten uit de rode cijfers moet helpen.

2013 was een rampjaar voor Hema Nederland. De omzet viel meer dan 5% lager uit, en een reorganisatie werd aangekondigd. Ook 2014 begon slecht voor de retailer, die meer dan 22 miljoen euro verlies maakte in het eerste kwartaal. De concurrentie van e-commerce en prijsbrekers als Action speelt Hema parten, hoewel de keten in het buitenland wel positieve cijfers kan voorleggen.

Tafels en cadeausOm het tij te keren, kondigt Hema een restyling aan van haar Nederlandse winkels. Eén van de grootste veranderingen is dat producten voortaan op lage tafels worden aangeboden, in plaats van op rekken, zodat ze beter zichtbaar zijn. Producten worden ook vaker samen aangeboden om impulsaankopen te stimuleren.

Het assortiment wordt uitgebreid met 620 cadeau-artikelen, een assortiment dat regelmatig en snel zal vernieuwen en niet boven de 15 euro gaat. De modeafdeling wordt teruggeschroefd naar de basics, en in de food afdeling komen meer biologische producten te liggen. Hema zal ook meer inzetten op convenience met gemaksvoeding en eenpersoonsmaaltijden.

Er is ook een internetzuil waar klanten producten kunnen bestellen die niet in voorraad zijn. Tenslotte verandert ook de slogan van de winkelketen van 'Echt Hema' naar 'Hema maakt gewoon bijzonder'.

Ook in België

Het gaat om de grootste ombouwoperatie sinds de oprichting van de keten in 1932. Volgend jaar krijgen ook de Belgische vestigingen een restyling.