Erotiekbedrijf Pabo, dat in ons land tien winkels heeft, legt er stilletjes het zweepje bij neer. Een kleine twee jaar geleden ging moederholding Beate Uhse al overkop. Erotiekconsumenten zoeken hun gading steeds meer online.
Precies 35 jaar geleden zag Pabo het levenslicht: een postorderbedrijf gespecialiseerd in pornofilms, seksspeeltjes en pikante lingerie, opgestart door de Nederlandse broers Patrick en Adrie Boddaert. Op zijn hoogtepunt, iets voor de eeuwwisseling, draaide het bedrijf een omzet van om en bij de 80 miljoen euro en was het een van de grootste werkgevers in Zeeuws-Vlaanderen. Bekendheid verwierf het bedrijf vooral door de catalogen met halfnaakte vrouwen en mannen in pikante lingerie. Voor een hele generatie pubers was het kennismaking met bloot en seks, voor volwassenen was het een inspiratiebron om iets gewaagders te kiezen.
In die periode kocht het Duitse Beate Uhse, ook al gespecialiseerd in sexy lingerie en uitdagende speeltjes, het Nederlandse Pabo op. Het waren gouden jaren: seks en pikante lingerie verkochten goed. Tot het internet zijn intrede deed en consumenten liever daar hun gading zochten in plaats van met blozende wangen en rode oren naar een pikante lingerieshop te gaan. Bij websites als Zalando, Amazon en bol.com zijn seksspeeltjes en lingerie anoniem te krijgen, zonder dat iemand het hoeft te weten. Nochtans opende Pabo tien winkels bij ons, om de drempel te verlagen, en koos het ook voor een ander, vrouwvriendelijk imago. Het mocht niet baten, het internet duwde het bedrijf in de verdrukking. Het gevolg: Pabo is failliet, al blijven de tien winkels voorlopig wel nog open. Of er een overnemer komt die het nog ziet zitten met de winkels valt te betwijfelen.
L’inscription nous permet d’adapter nos contenus à nos lecteurs. En quelques clics seulement, vous pouvez profiter de tous les avantages :
Accès à tous les articles d’actualité Gondola
Lire jusqu’à 3 articles Plus gratuits par mois
Recevoir la newsletter exclusive de Gondola
Possibilité de vous inscrire aux formations de Gondola Academy et aux événements de Gondola Society
À la une - Réapprendre le retail à zéro : comment Rami Baitiéh a relancé Morrisons
Numéro 300 : “Gondola doit aider à comprendre le présent et à façonner l'avenir”
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: