De gemiddelde Belg houdt van kortingsacties en koopt vooral kledij wanneer hij gaat shoppen. Mannen geven verrassend genoeg meer uit dan vrouwen, en ook de horeca profiteert steeds meer van shopping trips. Dat blijkt allemaal uit de jaarlijkse shoppingenquête van vastgoedbeheerder Group Hugo Ceusters-SCMS.

Hugo Ceusters-SCMS, de grootste onafhankelijke beheerder van shoppingcentra in ons land, peilde in zes shoppingcentra naar het winkelgedrag van 24.384  Belgen. Daaruit blijkt onder andere dat de Belg van koopjes houdt.

Zowel de zomer- als de eindejaarssolden waren vroeger bijzonder populair, en dat is vandaag niet anders. Alleen: anno 2017 ligt de Belg quasi het hele jaar door op vinkenslag voor grote korting-events, zo blijkt uit de grote shoppingenquête. Liefst 32% van de Belgen zegt het goed in de gaten te houden en komt speciaal naar de shoppingcentra als er grote korting-events zoals Black Friday, Outletdagen of koppelverkopen in zijn of haar buurt zijn.

Al jarenlang geven we grosso modo hetzelfde uit tijdens zo’n dagje shoppen: gemiddeld 90 euro per dag, en in veel gevallen gaat het dan om uitgaven voor het hele gezin. Meer dan één op twee Belgen (56%) geeft tijdens een gemiddelde shoppingdag tussen de 25 en 125 euro uit. Zo’n 19% van de Belgen geeft minder dan 25 euro uit tijdens een doorsnee shoppingdag, en bij zo’n 25% ligt dat bedrag hoger dan 125 euro.

Terrasje doen

Qua besteding blijft de Belg een erg klassiek patroon volgen: bijna de helft (47,8%) van het shoppingbudget gaat naar kleding. Exact 13,6% gaat naar vrije tijd en 11% naar verzorging. Ook op voeding en horeca zijn de Belgen niet echt zuinig: 9,7% van het budget dat tijdens een dagje shoppen wordt uitgeven gaat naar “iets drinken of eten”. 

“Onze focus tijdens een dagje shoppen verschuift almaar meer. Vroeger gingen we enkel naar de winkel voor een vest of een broek, vandaag willen we écht ook genieten en iets beleven. Zelfs als dat geld kost. Daarom zullen we ook vaker een terrasje doen tijdens het shoppen, of even gaan lunchen,” verklaart Hans Van Laer, marketing manager Group Hugo Ceusters-SCMS.

Europese trend

Horeca, events en nieuwe winkelconcepten zoals pop-up bars spelen een almaar belangrijkere rol bij het shoppen. Group Hugo Ceusters-SCMS ziet “een terrasje doen” alleen nog maar aan belang winnen in de Belgische winkelcentra. “Waar horeca in 2015 nog 10% uitmaakte van alle winkels in de shoppingcentra, schuiven we langzaam maar zeker op naar 15%. En allicht zal dat aandeel de komende jaren nog stijgen richting 20%. Daarmee volgen de Belgische winkelcentra de Europese trend”, klinkt het. “Horeca wordt steeds belangrijker in het hele shoppingverhaal. Dat is niet onbelangrijk, want het blijft meteen ook de beste buffer tegen de opkomst van de e-commerce”, voegt Hans Van Laer eraan toe.

Meer mannen

Verder blijkt uit de enquête dat mannen vaker te zien zijn in de Belgische winkelcentra. In 2013 was 35,7% van de shoppende Belgen een man, in 2014 was dat 37% en intussen steeg hun aandeel al mondjesmaat tot 39,5%. Het zijn bovendien diezelfde mannen die de “big spenders” genoemd kunnen worden. Zij geven procentueel gezien makkelijker hogere bedragen van 125 euro en meer uit.

 

Koning auto

Als de Belg gaat shoppen, neemt 15% het openbaar vervoer, 10,6% gaat te voet, en 7,6% neemt de fiets of de brommer. Maar het zijn in eerste instantie vooral de jongeren die de auto thuislaten als ze gaan shoppen. Toch blijft de auto nog altijd het meest populaire transportmiddel om te gaan shoppen. In 2016 kwam maar liefst 67% van de shoppers met de auto.