-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Het biermerk Buval van Aldi vormt geen schending van het merk Duvel van brouwerij Duvel Moortgat. Dat heeft de Brusselse rechtbank van koophandel beslist.
Duvel Moortgat trok naar de rechter omdat het vond dat de naam Buval, het pilsbiermerk van discountketen Aldi, te veel leek op die van Duvel, het vlaggenschip van de brouwerij. De gelijkaardige merknamen zouden te verwarrend zijn voor de consument. De brouwerij eiste daarom een dwangsom van 50 euro per Buval-biertje dat nog zou worden verkocht. De rechter is Duvel Moortgat daar echter niet in gevolgd.
Volgens de Brusselse rechter van koophandel zijn de twee namen verschillend genoeg om verwarring te voorkomen. Bovendien wijst de rechter er in zijn vonnis op dat het gaat om twee verschillende biersoorten: Buval is een pilsbier, terwijl Duvel een speciaalbier is. Ook de verpakking is compleet anders, aldus de rechtbank.
Het is niet de eerste keer dat Buval onder vuur komt te liggen. Eind 2015 sleepte brouwerij AB InBev Aldi al voor de rechter omdat het vond dat de verpakking van het Aldi-bier te hard leek op die van Jupiler. De winkelketen moest zijn verpakking toen wel aanpassen: sindsdien zijn de blikjes van Buval goudkleurig in plaats van rood.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: