Supermarktketen Albert Heijn gaat de traditionele beeltenis van Zwarte Piet niet meer gebruiken in de winkelcommunicatie. Enkel op productverpakkingen zal de donkere knecht van Sinterklaas nog opduiken.
In Nederland woedt het debat over Zwarte Piet al langer. Is het een racistisch figuur of gewoon een onschuldige traditie? Een gevoelige kwestie, die ook retailers niet koud laat.
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft immers beslist de beeltenis van Zwarte Piet niet langer te gebruiken voor reclame en campagnes. De retailer laat weten dat er door het maatschappelijke debat rondom Zwarte Piet geen rol meer is weggelegd voor de hulp van Sinterklaas.
“We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet. Je moet iets met zo’n discussie”, zegt een woordvoerder in het Algemeen Dagblad.
In plaats van Zwarte Piet zal dit jaar een wit en ongeschminkt jongetje de rol vervullen van Piet. Producten waar de beeltenis van Zwarte Piet op staat, zoals snoepgoed, zullen nog wel in de winkel worden aangeboden.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?