Geluk schuilt al 125 jaar in een klein koekje (bis)In januari had Gondola een meer dan boeiend gesprek met Peter Destrooper, afgevaardigd bestuurder, en Gill DeClerq, sales manager, van de wereldvermaarde biscuiterie Jules Destrooper. Toen vertelden ze ons honderduit over alle plannen voor hun 125-jarig bestaan, we werden getrakteerd op heerlijke boterwafels en enkele weken later belandde er een uitnodiging voor de opening van hun bezoekerscentrum te Lo in onze brievenbus. Nu, een half jaar later, is Gondola maar wat nieuwsgierig wat de stand van zaken is. En zomer of geen zomer, bij Jules Destrooper zitten ze niet stil en waren ze bereid even bij onze vragen stil te staan.

Het permanente bezoekerscentrum in Lo is onlangs feestelijk geopend, zelfs de koning was van de partij, hebben jullie zelf ook een beetje kunnen genieten van deze dag?

Peter Destrooper: “We hebben als organisatie enorm kunnen genieten van het bezoek van de Koning. Dit is een zeer grote eer voor ons bedrijf en alle medewerkers. Het is uiteindelijk een zeer aangenaam en rustig bezoek geworden. Van de Koning uit was er heel veel interesse en stelde hij heel gerichte vragen. Intussen hebben we ook een zeer mooie bedankingsbrief mogen ontvangen. Het werd een dag die ons nog heel lang zal bijblijven.”

Het is kort na de opening, maar hoeveel mensen zijn er al op bezoek gekomen?

Peter Destrooper: “Wat het bezoekerscentrum betreft, is het zo dat we voor de officiële opening reeds een aantal dagen de deuren hadden geopend, kwestie van op voorhand wat ervaring op te doen. We hebben intussen reeds 38 groepen mogen verwelkomen en een 1000-tal inwoners van ons kleine stadje, wat het bezoekersaantal nu al op een 3000-tal personen brengt.”

Voor veel bedrijven is de zomer een rustige periode, is dat ook het geval bij Jules Destrooper of draait jullie productie momenteel op volle toeren?

Peter Destrooper: “Gedurende de zomer is onze productie 3 weken volledig dicht, waardoor we natuurlijk een zeer drukke periode hebben vanaf half mei. Onmiddellijk na het verlof start onze drukste periode van het jaar. Die loopt ongeveer tot half december.”

Gill Declercq: “Sales en Marketing zitten zeker niet stil tijdens deze periode. Op 21 juli, de nationale feestdag, staan we zoals elk jaar in Brussel om onze koekjes te promoten als Belgisch Hofleverancier.

Vanaf medio augustus zullen we ons nieuw groot jubileumblik in de markt plaatsen, waarmee we ook de Make a Wish Foundation steunen. Tijdens de maanden juli en augustus hebben we een promotour aan de kust waar je elke dag op een andere locatie onze koekjes kan proeven nabij onze Oldtimer.

Vanaf september zal de horecamarkt kennis maken met onze delicatesse: florentines, die individueel verpakt zijn. Het volledige gamma horecakoekjes zal dan ook terug te vinden zijn op onze volledig vernieuwde website. Voor bedrijven hebben we intussen onze nieuwe cataloog klaar met verschillende ideeën voor relatiegeschenken. We zullen de korte rustperiode goed kunnen gebruiken om er volop tegenaan te gaan, want de drukste periode komt eraan. We hebben in het najaar nog verschillende promoties en zeker niet te vergeten: opnieuw hebben we een exclusieve eindejaarscollectie.En intussen zullen 125 mogelijke winnaars wegdromen van de ultieme prijs: het unieke “Jules Destrooper” appartement.”

Als u een korte analyse moet maken van het afgelopen jaar, hoe zou die dan klinken. Was het een succesvol jaar?

Peter Destrooper: “Als we een analyse moeten maken van het voorbije semester, dan kunnen we wel stellen dat het een zeer boeiende en intense periode is geworden. We hebben van ons jubileumjaar echt een momentum kunnen maken en dit heeft echt wel zijn invloed op onze merkbekendheid gehad. Ook hebben we in deze periode een mooie omzetontwikkeling kunnen realiseren. Wat ons momenteel wel serieuze parten speelt zijn de stijgende prijzen van de grondstoffen, hier spreken we dan vooral over boter en suiker.”

De samenwerking met Ijsboerke heeft een verrukkelijke ijswafel opgeleverd, hoe vlot de verkoop daarvan?

Peter Destrooper: “La Galette, de verkoop overstijgt de verwachtingen. Zelfs als consument heb ik dit kunnen vaststellen. Als we op zoek waren naar een doos van deze zeer lekkere ijsjes waren ze bijna telkens uitverkocht. Het mooie weer dat we in het voorjaar hebben gehad heeft deze introductie natuurlijk geholpen.”

Het appartement in Nieuwpoort zal over enkele maanden van eigenaar veranderen, hebben jullie al veel gegadigden?

Peter Destrooper: “Wat de wedstrijd betreft, kan ik U het juiste aantal deelnemers niet doorgeven, maar het aantal deelnemers groeit heel snel en we zien dat de mensen ook blijven deelnemen. Ook onze radiocampagne die we begin juni hebben gevoerd heeft voor een extra boost gezorgd.”

Gill Declercq: “Ons salesteam zorgt tevens voor veel visibiliteit in de winkelpunten om de wedstrijd extra kenbaar te maken via verschillende uitstallingen met aangepast POS materiaal.”

In januari ben ik ook geëindigd met deze vraag, maar wat denkt u ondertussen over de politieke impasse in België?

Peter Destrooper: “Wat de politieke impasse betreft wordt het groot tijd dat we doen waar we als Belgen goed in zijn, namelijk het vinden van een goed compromis.”

Gill Declercq: “We hopen alleen dat ze tijdens het vele vergaderen niet vergeten een lekker tussendoortje te eten, met een “lukke” erbij, hebben ze misschien meer geluk om die compromis te vinden.”