Wouter Kolk, CEO Albert Heijn, is niet blij met de komst van Jumbo naar België. Dat heeft hij gezegd aan onze collega's van het Nederlandse Distrifood.

In een interview met Gondola vertelde Ton van Veen, CFO van Jumbo, dat de supermarkt in zijn meerjarenplan voorziet om de stap naar de Belgische markt te zeten. En terwijl hij zich op de Gala Night van Gondola verder in stilzwijgen hulde, wordt intussen duidelijk dat de plannen van de supermarktketen concreet zijn. Volgens sommige bronnen zou het eerste winkelpunt openen in Bree.

Dat nieuws valt niet bij iedereen in goede aarde. Ten bewijze daarvan recente verklaringen van Wouter Kolk, CEO van Albert Heijn, aan de Nederlandse collega's van Distrifood. "Nee, natuurlijk zijn we niet blij", zegt de patron van de Nederlandse keten die ook in België aanwezig is, op de vraag of ze blij zijn met de komst van Jumbo. "Elke concurrent is er één teveel. Er is nu al teveel winkeloppervlakte in België."

Het was naar aangelegenheid van het kerstfestival dat Albert Heijn elk jaar organiseert in Utrecht dat Wouter Kolk de verklaring afgelegd heeft aan Distrifood. Van 8 tot 10 december, en voor de derde keer op rij, konden de Nederlandse consumenten een duik nemen in het kerstuniversum: 7.000m2 culinaire beleving, 180 demonstraties en workshops, een stille discotheek, een flashmob, een winterbarbecue, concerten, enzovoort.

Wouter Kolk, die Albert Heijn leidt, is Operationeel Directeur Europa en Indonesië Ahold Delhaize. Hij zal de functie van 1 januari 2019 opnemen. In afwachting neemt hij per direct de functie op van operationeel directeur Nederland en België. In die functie is hij ook degene aan wie de nieuwe CEO van Delhaize België, Xavier Piesvaux, rapporteert.

Ook interessant om te lezen

Waarom Nederlandse supermarkten graag de grens oversteken

Dick Boer: "Delhaize innoveert niet snel genoeg in België"

Opinie: Ahold neemt het commando over bij Delhaize. Maar om wat te doen?