Megapromoties kunnen binnenkort tot het verleden gaan behoren. In België ligt een wetsvoorstel ter tafel om boeren te beschermen, een geesteskind van een werkgroep met de federale minister van Landbouw David Clarinval, de Waalse minister van Landbouw Willy Borsus en de minister van Economie Pierre-Yves Dermagne. 

Om de landbouwers beter te beschermen, heeft de denktank met David Clarinval, Willy Borsus en Pierre-Yves Dermagne voorgesteld om te bekijken of het opportuun is om een einde te maken aan "mega"-commerciële promoties, zoals "1 kg + 1 kg gratis", "koop 250 g, krijg 500 g gratis" of "3 + 3 gratis" en of dat echt in het voordeel van de producenten zou zijn. Het doel is om de marges van de boeren te behouden, oneerlijke concurrentie te vermijden en vooral om de woede van de boeren te sussen. Voor Unizo zou dit wetsvoorstel de kleine voedingsdistributeurs kunnen helpen om weer concurrerend te worden. Comeos blijft op zijn hoede. De organisatie vreest een vlucht van Belgische consumenten naar onze goedkopere buren, meldt La Libre Belgique.    

Een afleidingsmanoeuvre? 

De voorgestelde Belgische wet is geïnspireerd op de EGalim-wet van onze Franse buren, die in 2018 van kracht werd. De Franse wet zorgt voor een eerlijkere vergoeding voor producenten en voert een maximum in van 34% op kortingsmarges op voedingsproducten voor supermarkten en 25% op het volledige assortiment. Toch wordt de wet niet unaniem gesteund door de sector. Er wordt gezegd dat de wet slecht wordt toegepast in onderhandelingen en dat de garanties in de praktijk weinig worden nageleefd. Gemengde meningen in Frankrijk en België. Voor de Fédération Union de Groupements d'Eleveurs et d'Agriculteurs (Fugea) is de EGalim-wet geen mirakeloplossing: "Ze kan bijdragen tot een betere vergoeding voor landbouwers en kwekers, maar ze garandeert die niet," zei Fugea-voorzitter Philippe Duvivier tegen La Libre Belgique. "Het afschaffen van megapromoties betekent niet dat boeren beter betaald zullen worden. En als dit uiteindelijk leidt tot een verhoging van de prijs in het schap zonder dat de boeren een betere beloning krijgen, zal dit alleen maar de winsten van fabrikanten en supermarkten opdrijven." 

Beloften onverenigbaar geacht

De directeur van Fugea waarschuwt ook voor het gebrek aan transparantie over winstmarges. Verwijzend naar de melkcrisis in 2016 pleit Fugea voor een verbod op het kopen van landbouwproducten onder hun kostprijs. "We willen ook niet dat consumenten de dupe worden van elke prijsstijging. Dat hebben we gezien bij de melkcrisis in 2016. Uiteindelijk waren het de consumenten die het verschil betaalden", voegt Philippe Duvivier toe aan La Libre Belgique. Voor Fugea zijn de beloftes van retailers om meer te betalen voor vlees niet gelijk aan het probleem. "En we willen niet meer horen dat consumenten de dupe worden van elke prijsstijging. Dat hebben we gezien bij de melkcrisis in 2016. Uiteindelijk waren het de consumenten die het verschil betaalden."