De meeste supermarktketens hebben een sociaal en ethisch beleid, maar dat is niet altijd terug te vinden in de arbeidsomstandigheden bij de producenten in de derde wereld. Dat zegt Test-Aankoop op na een doorlichting van zes food retailers.

De consumentenorganisatie onderzocht de herkomst van groenten en fruit bij Albert Heijn, Colruyt, Delhaize, Carrefour, Lidl en Aldi.  

Albert Heijn komt als beste leerling van de klas uit de bus. De Nederlandse retailer doet "op vele manier actief zijn best doet om de arbeidsomstandigheden bij de leveranciers in de derde wereldlanden te verbeteren. Deze keten kijkt toe op elk niveau van het productieproces en besteedt zelfs extra aandacht aan risicoproducten", klinkt het bij Test-Aankoop.

Ook Carrefour krijgt goede punten. “Leveranciers moeten voldoen aan een sociaal en ethisch charter dat onder meer gebaseerd is op de rechten van de Mens", aldus de consumentenorganisatie. 

De andere ketens komen minder goed uit de doorlichting. "Hoewel Colruyt, Delhaize en Lidl de principes voor mensenrechten en bedrijven van de VN hebben aangenomen, hebben ze de risico's van de eigen productieketen niet onderzocht. Zo vragen Colruyt en Delhaize hun leveranciers wel om hun werknemer minstens een minimumloon te betalen, maar wordt dat loon niet noodzakelijk gedefinieerd als een 'leefbaar' loon. Bovendien is niet duidelijk welke sancties er volgen als deze maatregel niet wordt nageleefd", aldus Test-Aankoop. Aldi scoort het slechts van de zes.

De consumentenorganisatie heeft in haar tijdschrift het voorbeeld van de ananasteelt in Costa Rica. Hoewel 84% van de in Europa verkochte ananassen van Costa Rica komen, zijn de lonen er uitzonderlijk lag en worden wernemers ziek door blootstelling aan landbouwchemicaliën.

De supermarktketens focussen volgens Test-Aankoop meer op milieuvriendelijke initiatieven dan op sociale maatregelen. De organisatie pleit ook voor standaarden zoals die in de textielsector voor de versproductie. Test-Aankoop vraagt ook meer transparantie van de retailers in hun sociaal engagement.

Delhaize vs. Greenpeace

Het is niet de eerste keer deze maand dat een food retailer op zijn ethische plichten gewezen wordt. Milieuorganisatie Greenpeace klaagde onlangs de ontbossing aan bij Delhaize. 15.000 mensen stuurden een e-mail naar CEO Frans Muller om het gebruik van palmolie en daaraan gelinkte ontbossing te bestrijden.