De Chinese winkelketen Ochama, die sinds deze zomer ook in België actief is, kent steeds meer moeilijkheden. In Nederland stapte een deel van het topmanagement eerder al op, nu blijken drie van de vier Nederlandse winkels dicht. In België lijkt de winkel ook niet op veel respons te moeten rekenen.

Het loopt op het eerste gezicht niet lekker met Ochama, de Chinese webwinkel die begin dit jaar van start ging in Nederland en in augustus uitbreidde naar onder meer ons land. Geheel onverwacht sloot de winkel in Leiden de deuren, meldt Distrifood. Het is de derde winkel van de vier in Nederland die dicht gaat. Ochama, onderdeel van e-commercereus JD.com, wou vanuit Nederland Europa veroveren, maar ondervindt daarbij steeds meer problemen. Eerder werd albekend dat zowel operationeel manager Mark den Butter (ex-Jumbo) als marketingmanager Kayee Tjahjadi-Lam na amper een jaar opnieuw vertrekken. Den Butter sprak daarbij over ‘herstructurering’. Ochama heeft wel nog altijd ‘third party’ afhaalpunten in Nederland, waaronder vier pick-up punten bij Blokker. Het is niet duidelijk of Ochama ook in België afhaalpunten wil openen, al lijkt de respons in België op de komst van de webwinkel op dit moment heel beperkt. Op Twitter verwijst de ‘China tech watcher’ Ed Sanders erop dat de respons op de berichten van Ochama op WeChat, de Aziatische versie van Whatsapp en het belangrijkste communicatiekanaal van de online winkel, dat er sinds de lancering in Nederland begin dit jaar geen significante groei is in het aantal keren dat de berichten gelezen wordt. Er zijn zo’n 1.000 views. De uitbreiding naar België, Frankrijk en Duitsland bracht daar geen verandering aan. Door zijn communicatie lijkt Ochama zich in de eerste plaats te richten op de Chinese diaspora in Nederland, Frankrijk, Duitsland en België. Het is maar de vraag of dat voldoende is om voet aan de grond te krijgen in Europa.