Naar jaarlijkse gewoonte publiceert Locatus twee Top 100’s van de grootste winkelformules in België: de ene op basis van het winkelverkoopvloeroppervlak en de andere op basis van het aantal verkooppunten. Wie wint, wie verliest? Het verdict. 

Het zal niet verbazen dat de Top 100 van Locatus op basis van het winkelverkoopvloeroppervlak gedomineerd wordt door de supermarktketens.  Net als in 2021 is het Carrefour Market die aan de leiding gaat met 546.702 m². Op de tweede plaats komt Aldi (448.653 m²), net voor Colruyt (447.461 m²). Andere opmerkelijke veranderingen zijn de daling van Brico van de 6de naar de 8ste plaats op de ranglijst ten gunste van Carrefour en AD Delhaize, die nu respectievelijk de 6de en 7de plaats innemen.

De grootste stijgingen werden gerealiseerd door Basic-Fit (van de 73ste naar de 42ste plaats!), badkamerspecialist X2O (van de 88ste naar de 70ste plaats), Jysk (van de 79ste naar de 63ste plaats) en doe-het-zelfspecialist HandyHome (van de 39ste naar de 29ste plaats). Jumbo (88ste) maakt ook een goede beurt met 25.000 m² net als McDonald's (93ste) met zijn 22.519 m².

Anderzijds waren er ook enkele ketens die wegzakten in de lijst: Wibra (van de 71ste naar de 100ste plaats), Selexion (van de 63ste naar de 82ste plaats), Aveve (van de 35ste naar de 55ste plaats) en BNP Paribas Fortis (van de 74ste naar de 91ste plaats). Exterioo, Maxi Toys, de Matrassenkoning en Maniet! Luxus verdwenen dan weer helemaal uit de lijst.

Top 20 volgens winkelverkoopvloeroppervlak