Walmart werkt aan een virtual reality-oplossing die het beste van twee werelden combineert: het gemak van e-commerce vanuit thuis en het visueel aantrekkelijke van de fysieke winkel. Dat blijkt uit twee patentaanvragen die de Amerikaanse supermarktketen heeft aangevraagd bij het U.S. Patent and Trademark Office.

In die twee aanvragen worden een ‘virtual showroom’ en een gerobotiseerd fulfilment-systeem, dat gelinkt is aan een VR-bril, beschreven, meldt Bloomberg. Met die bril en handschoenen met sensoren kunnen consumenten door een virtuele driedimensionale winkel wandelen en items uit het rek nemen, die ze in hun winkelkar deponeren. Aan de hand van die informatie zouden die items in het automatisch fulfilmentcenter gepikt en gepakt worden.

Walmart is al langer bezig met virtual reality. Zo kocht de keten in februari de start-up Spatialand, die software ontwikkelt voor VR-ervaringen. Oorspronkelijk dacht men dat de keten vooral geïnteresseerd was in VR als tool voor opleidingen, maar uit de patentaanvragen blijkt dat ze nadenkt over de inzet ervan als een middel om offline en online winkelen te combineren. Deze technologie biedt immers mogelijks oplossingen voor de hoge kosten die de fysieke winkels met zich meedragen: naast de personeelskosten zijn dat huur, onderhoud, bevoorrading, de rekken bijvullen, enzovoort.

Of de patenten tot een concreet initiatief zullen leiden, is niet zeker.