Vijf jaar geleden maakte Walmart zich nog niet erg druk om de grotere online winkel, Amazon.com. Volgens Kantar Retail deed maar een kwart van de consumenten van de distributiereus inkopen bij Amazon. Maar tegenwoordig zegt de helft van de klanten inkopen te doen bij beide enseignes. Walmart kan de macht van zijn concurrent dus niet langer ontkennen. Amazon verkoopt inmiddels producten die Walmart gewend was te verkopen. De inkomsten van de online winkel groeiden met 41% naar 48,1 miljard dollar, terwijl Walmart "slechts" een groei van 8% noteerde.

Walmart heeft het afgelopen jaar meer in zijn online markt geïnvesteerd. Sinds mei jongstleden heeft de onderneming namelijk meer dan 300 miljoen dollar uitgegeven om vijf hoogwaardig technologische bedrijven aan te kopen en in India en de Verenigde Staten meer dan 300 mensen aangenomen. Walmart heeft daarnaast een programma opgezet waarmee de 20% van zijn klanten die geen visa of bankrekening hebben hun aankopen online kan doen.

De distributieketen werkt op dit moment aan een nieuw concept onder de naam Endles Aisle. Hiermee kunnen klanten op Walmart.com via hun smartphone artikelen bestellen die niet op voorraad zijn. Walmart wil de bestaande banden tussen zijn fysieke winkels, zijn website en de smartphone applicaties verbeteren. Maar dat is nog niet alles, want Walmart wil ook zijn online aanbod uitbreiden, met name door de verkoop van duurdere televisietoestellen. Technici hebben daarnaast Shopycat in het leven geroepen, een app die de koopvoorkeuren via de sociale media Facebook analyseert en suggesties doet voor cadeau-ideeën uit het productaanbod. 150.000 mensen hebben de applicatie al geïnstalleerd. De distributeur kondigt ten slotte een plan aan om de prijzen voor een periode van 2 jaar te verlagen.