“De zoektocht naar Belgische locaties verliep vlot.” Dat vertelt Ton van Veen, CFO van Jumbo, tijdens een interview met Distrifood. Daarnaast benadrukt hij dat de huidige locaties een mix zijn tussen nieuwbouw en bestaande panden, en ligt een Belgische website "in de lijn der verwachtingen". 

Begin vorig jaar kondigden we aan dat Jumbo tientallen locaties heeft gecontracteerd. De zoektocht naar die locaties was volgens Ton van Veen, CFO van Jumbo, niet zo’n lastige klus, zo vertelt hij aan Distrifood. “Het was niet zo’n heel moeilijke zoektocht, de tientallen locaties die we nu al hebben bevestigen dat ook. Alleen tussen het acquireren en openen van een winkel zit veel tijd. Ook in Nederland hebben we een vastgoedportefeuille met vele winkels, maar voordat die allemaal geopend worden, daar gaat soms jaren overheen. En in België is die tijd tussen acquireren en openen zelfs nog langer. Aan het eind van dit jaar willen we circa drie winkels openen. Dat zijn in alle gevallen nieuwe locaties. Op basis van de resultaten van die vestigingen gaan we verder in 2020”, vertelt hij aan onze Nederlandse concullega’s.

In een volgende fase zal Jumbo nagaan of het individuele winkels van andere ketens zal overnemen of dat het zelfs nog een stapje verder gaat, zo vervolgt hij tijdens het interview. Daarbij benadrukt hij dat de huidige gecontracteerde locaties een mix zijn van bestaande gebouwen en nieuwbouw. Wat de interesse van Belgische ondernemers betreft, is er goed nieuws: die is er zeker, want de supermarktketen zou momenteel volop gesprekken voeren met verschillende Belgische partijen. Op de vraag of Jumbo in België ook de online tour zal opgaan, wil Van Veen tot slot nog geen definitief antwoord geven. "Of we ook meteen met online beginnen in België weet ik nog niet. Daar hebben we nog een paar maanden voor, maar dat wij ook online actief worden over de grens ligt in de lijn der verwachting", vertelt hij aan Distrifood.

Ter herinnering, de voorbereiding van Jumbo België zit duidelijk in een stroomversnelling. Zo maakte de retailer begin dit jaar nog bekend dat het op zoek was naar een ervaren vastgoedacquisiteur voor zijn Belgische vestigingen, richtte het bedrijf in maart de bvba Jumbo België op en werd Peter Isaac in juni aangesteld als de nieuwe managing director van Jumbo België. In augustus volgde dan het bericht dat de eerste contracten voor winkellocaties ondertussen getekend zijn, en nog geen maand later werd bevestigd dat er volgend jaar zeker zo’n 2 à 3 Belgische vestigingen zullen openen. In oktober werd duidelijk dat de eerste Jumbo-winkels in de stijl van zijn Foodmarkt-vestigingen zullen zijn en in november bleek dat het bedrijf op zoek was naar ervaren inkopers en categoriemanagers. Nog geen maand later ging de keten op zoek naar een online marketing coördinator. Wordt vervolgd!

Ontdek hier een overzicht van alle feiten uit de Jumbo saga.