Spar Alken
Exclusief
Spar Alken
Er ging vijf jaar voorbereiding (en een corona-onderbreking) aan vooraf, maar op 22 mei 2025 was het zover. Spar Alken heropende na een uitbreiding en remodelling die op 6 april was gestart. En de klanten zagen dat het goed was. Een sterk staaltje van intense samenwerking tussen de zelfstandige uitbatersfamilie en Spar Colruyt Group.
Spar Alken wordt uitgebaat door enthousiaste zelfstandige ondernemers: Ward en Ingrid Melaer, en sinds zeven jaar, Tom Punie. Het winkelgebouw dateert van 2001 en was aan een grondige opknapbeurt toe. “De winkel en zeker de koelinstallaties waren versleten”, legt Tom uit. “In 2019 beslisten we om te verbouwen. Toen kwam corona en in 2021 pikten we de draad weer op. Een historische grondvervuiling gooide nog even roet in het eten, en dit jaar was het zover. We stelden samen met Spar Colruyt Group een verbouwingsplan op dat we tijdig tot een goed einde hebben gebracht.”
Het bestaande gebouw werd helemaal gestript en kreeg een uitbreiding van 500 m2. “We beschikken nu over 980 m2 verkoopoppervlakte, met nog eens bijna 300 m2 magazijnruimte”, somt Tom op. De binneninrichting, met de vervanging van alle meubilair, was een stevige klus, waarvoor men kon rekenen op teams van Spar Colruyt Group. “Tijdens die werken was er een vaste contactpersoon die elke dag aanwezig was. Die was het aanspreekpunt voor alle mensen die hier aan de slag waren. Ook wij waren er dagelijks, zodat er nooit tijd verloren ging als er moest worden overlegd.”
Voor de rayons was er vervolgens een ander dedicated team van Spar Colruyt Group, vult Ward aan. “Dat is een team dat van winkel naar winkel gaat. We hadden vooraf alles goed besproken met Spar en er was een strikte tijdslijn. Zo wisten we altijd wie wat zou doen op welke dag. En elke ochtend was er een korte werkvergadering om alles nog eens te overlopen.”
Ook na de feestelijke heropening kreeg het winkelteam ondersteuning van Spar. “Er is de bedrijfsadviseur voor algemene zaken, maar ook specialisten die we kunnen raadplegen, bijvoorbeeld voor de versafdeling”, legt Ward uit. “De samenwerking verliep heel vlot. Wij hebben een ervaren team en hadden alles goed voorbereid, maar waren toch nog blij verrast door de goede hulp die we kregen.”
Door die vlotte samenwerking tijdens de werken moest men nog maar heel weinig bijsturen na de heropening. Zo kreeg de iets te nipt bemeten charcuterie-afdeling er een koeler bij. “We kregen na de opening constante begeleiding. Om de een à twee dagen kwam iemand van Spar langs voor advies en soms draaiden ze gewoon even mee op de werkvloer”, vertelt Ward.
De klanten reageerden heel positief op de remodelling. “In het begin was het voor iedereen even zoeken”, erkent Tom, “maar nu zien we de omzet stijgen van bijvoorbeeld producten in de wandkoeling, van alles on the go én van dranken, dankzij de grotere drankenafdeling.” De conclusie? Een duidelijke win-win-win voor de klanten, de uitbaters en het enseigne Spar Colruyt Group.
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?