#8 Door de coronamaatregelen ging het thuisverbruik van verse voeding de hoogte in ten koste van consumpties buitenshuis. Vorig jaar werd 9% meer verse voeding voor thuisverbruik aangekocht dan het jaar voordien, meldt VLAM. Ontdek een overzicht van de verschillende categorieën in onze mini-serie. Afsluiten doen we met vis, week- en schaaldieren.

De totale categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ groeide in 2020 met 11% in volume per capita en met 14% in bestedingen per capita. Er werden vooral meer diepgevroren week- en schaaldieren (+25%), diepvriesbereidingen op basis van vis (+20%) en gerookte vis (+18%) verkocht. Mosselen waren 22% duurder, maar de verkoop steeg wel met 5%. De verkoop van gepelde grijze garnalen daarentegen kelderde (-30%) door de beperkte beschikbaarheid en de hogere prijzen (+31%). De verkoop van verse vis steeg met 11% in volume per capita en met 13% in waarde. De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel stabiliseert. Zalm (+18% in volume per capita) deed het in het coronajaar wel beter dan kabeljauw (+7%). Pangasius en forel kenden een beter jaar na enkele jaren van daling. In de categorie van de Noordzeevissen deden de tongschar, zeeduivel, zeebaars, haring en tong het goed. De verse pladijs, topper van de Vlaamse visserij, hield gelijke tred met het marktgemiddelde en steeg met 11% in volume per capita. Het aantal kopers en de aankoopfrequentie van verse vis steeg. 69% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar verse vis en ze deden dat 8,8 keer per jaar. Het aantal kopers en de aankoopfrequentie van verse week- en schaaldieren steeg ook.

In 2020 kocht de Belg 9,6 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt - inclusief vissalade en visconserven) voor een waarde van 125 euro. Binnen de korf van vlees, vleesvervangers, vis en gevogelte daalde het aandeel van vis-, week- en schaaldieren van 15 naar 14%. Het aandeel van vis in deze korf is hoger in Vlaanderen en bij de welgestelde gepensioneerden.

DIS 1 blijft met ruim 40% marktaandeel afgetekend marktleider. Hard discount groeide fors in 2019 en kon vorig jaar consolideren. De visspeciaalzaak steeg van 9 naar 11% marktaandeel. De buurtsupermarkt is, op lange termijn, de sterkste groeier maar kende een moeilijk jaar wat betreft visverkoop met een daling van 15 naar 14%. In Vlaanderen is de speciaalzaak en de openbare markt, die door corona een moeilijk jaar kende, voor verse vis en voor Noordzeevis relatief belangrijker

Zuivel

Hebt u het vorige artikel uit onze mini-serie gemist? 

Klik hier!
Zuivel

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine