Hoe belangrijk is verse voeding voor een supermarkt? En welke impact heeft het op het koopgedrag? Op het Verscongres van Gondola gaat Midas Veraart van NielsenIQ in op alles wat u moet weten over de afdeling. Een niet te missen afspraak.

De versafdeling wordt steeds belangrijker voor supermarkten. In het voorbije jaar deden verse producten het uitstekend, beter dan de rest van de markt. Bij groenten sprong vooral de waardegroei van tomaten (+34 miljoen euro) in het oog, bij fruit die van aardbeien (+20,8 miljoen euro), blijkt uit de nieuwe versindex van NielsenIQ. Nog een belangrijke vaststelling: 32% van de consumenten beslissen waar ze gaan shoppen op basis van de afdeling vers. “Veel supermarktuitbaters spenderen heel veel tijd om het juiste assortiment te hebben in de rest van hun winkel, maar het is vers dat echt belangrijk is”, zegt Midas Veraart. Het belang van de versafdeling wordt ook nog op een andere manier in de verf gezet: in 29% van de gevallen zet verse voeding aan tot online shoppen, het hoogste cijfer in eender welke categorie. Verse voeding is dus niet alleen belangrijk voor de aantrekkingskracht van fysieke winkels, maar ook voor e-commerce. “Het is wel belangrijk goed om te gaan met het vertrouwen van de klanten. Ze gaan ervan uit dat de kwaliteit van groenten en fruit goed is, maar als dat niet zo blijkt te zijn, gaat het vertrouwen heel snel verloren. Niet in staat zijn om het producten te bekijken en te beoordelen is sowieso een belangrijke struikelblok bij online shoppen voor Belgische consumenten. Supermarkten moeten er voor zorgen dat ze het vertrouwen niet beschamen.”

Wil u meer weten over het belang van de versafdeling en hoe u die het best tot zijn recht laat komen? Schrijf u hier in voor het Verscongres van aanstaande woensdag.