
- Wie stuit de opmars van low cost-retailers?
- Interviews met Wibra en Primark
- Dossiers: drinks, bier, alcohol(vrij), kaas, zoute snacks ...
De Belgische dierenwinkelketen Tom&Co is al twee jaar na elkaar zwaar verlieslatend, maar wil toch fors uitbreiden en in België 70 nieuwe vestigingen openen.
Ondanks twee verlieslatende jaren wil de Belgische dierenwinkelketen Tom&Co de komende vijf jaar 70 nieuwe vestigingen openen in België. “Vooral in Vlaanderen, waar we minder vertegenwoordigd zijn”, zegt Jean Richard de Latour in De Tijd, sinds augustus vorig jaar CEO van de dierenspeciaalzaak. Tom&Co boekte in 2023 een bedrijfsverlies van 19 miljoen euro. Netto was er een verlies van 22,3 miljoen, bij een omzet van 350 miljoen euro. “Het verlies is voornamelijk toe te schrijven aan de afschrijving van de goodwill die werd geboekt bij de intrede van Verlinvest (het investeringsvehikel van de de familie de Spoelberch, nvdr)”, stelt het bedrijf. Toch ziet Tom&Co uitbreidingsmogelijkheden. Het aantal huisdieren is tijdens de coronacrisis toegenomen, stelt het bedrijf: 58% van de gezinnen heeft er volgens haar één in huis. Belgen zouden jaarlijks zo’n 4 miljard euro spenderen aan hun huisdieren. De voorbije jaren breiden specialisten onder meer uit door verzekeringsproducten voor huisdieren aan te bieden. In België concurreert Tom&Co met het Duitse Fressnapf, bij ons bekend onder de naam MaxiZoo. Fressnapf is met 2.600 winkels in drie landen en meer dan 4 miljard euro omzet de grootste dierenwinkelketen van Europa. De keten is ook in België in opmars. Het aantal winkels groeide sinds 2022 van 50 naar 69 vandaag. Tom&Co is naar eigen zeggen marktleider in België en wil die positie niet opgeven.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?