Tom&Co gaat sinds 2016 als onafhankelijke keten door het leven, en moest daarbij heel wat hindernissen overwinnen. Vandaag komt het voor de dag met een totaal nieuw commercieel concept, dat breekt met de klassieke logica van de retailers. En dat is ook niet meer dan logisch: deze met sentiment beladen categorie verdient een aanpak die even emotioneel is en evenveel aandacht besteedt aan dienstverlening en beleving, belangrijke wapens in tijden waarin het online aanbod steeds belangrijker wordt. Thierry le Grelle, de nieuwe CEO van Tom&Co, en Gwenaël Hanquet, zaakvoerder van Minale Design Strategy, het bureau dat het project ontwierp, weten daar alles over en vertellen ons meer.

Het verhaal van Tom&Co is er een van emancipatie. De keten werd in 1991 opgericht door de Delhaize Groep op initiatief van Pierre-Olivier Beckers, een absolute visionair volgens Thierry le Grelle. Bij de fusie van het moederbedrijf met Ahold in 2016, verliet de keten de groep. Thierry le Grelle herinnert zich die periode nog goed. In die tijd was hij nog bankier bij zakenbank Lazard, een van de wereldleiders op het gebied van financial consultancy, beheer van activa en mergers & acquisitions. Op dat ogenblijk was Delhaize een van zijn klanten, in de context van de fusie van het bedrijf met Ahold. Of hij toen het handelsvirus heeft opgelopen? “Ik wou al veel langer ondernemer worden, maar de voorwaarde was dat het in een domein zou zijn dat ik zou snappen en onder de knie zou krijgen. Wat dat betreft is retail toegankelijker dan de chemiesector bijvoorbeeld.”

Bij Delhaize leerde Thierry le Grelle dan Lionel Desclée kennen, die aan het hoofd stond van de franchise-afdeling maar voorheen Tom&Co runde. Beide heren verstaan elkaar en de retailer vertrouwt de financier toe dat hij een expert zoals hem nodig heeft om zijn droom te kunnen verwezenlijken: de dierenwinkelketen overnemen. “Het was eigenlijk een evidentie. In de nieuwe Ahold-Delhaize Groep vertegenwoordigde België nog maar 15% van de omzet. Een keten als Tom&Co kwam dus ver van zijn core business terecht.”