Na de slechtste resultaten in het eerste kwartaal sinds 20 jaar heeft Tesco zich vastgelegd op afdoende maatregelen om haar belangrijkste zaken (Brittannië) weer op de rails te zetten. De nummer drie van de distributiebedrijven heeft gisteren verklaard dat haar verkopen exclusief brandstof en BTW gedurende de eerste drie maanden op 27 augustus met 0,9% waren gedaald. Een daling van 0,1% tijdens het eerste kwartaal was al eerder aangekondigd. De verkopen zouden dus gedurende de eerste helft van het financiële jaar met 0,7% zijn gedaald.

Toch blijft Tesco optimistisch en meldt dat de winst van de groep vóór belastingen met 6,2% is gestegen vóór belastingen tot 1,9 miljard pond. Volgens topman Philip Clarke staat het bedrijf dankzij de campagne 'Big Price Drop' op het punt een voorsprong te nemen op zijn concurrenten. Deze campagne is nog maar het begin. Tesco hoopt namelijk het vertrouwen van de consument te kunnen herstellen. De onderneming voert momenteel overigens ook belangrijke wijzigingen door bij haar Britse kernbedrijven ter verbetering van de uitvoering en de concurrentiekracht. Het investeert daarom in prijzen, aanbiedingen, service en de algehele winkelomgeving. Philip Clarke zegt dat er op sleutelgebieden afdoende maatregelen zullen worden genomen om de resultaten van de onderneming in de toekomst te verhogen.

De winst in het Verenigd Koninkrijk groeide met 4,5% en ligt daarmee ver achter bij de resultaten in Azië, waar de winst met 18,7% omhoog sprong. Clarke heeft bevestigd ook goed hoop te hebben dat er vóór 2013 een evenwicht zou worden bereikt in de Verenigde Staten, waar de verliezen voor de Fresh & Easy zaken in het eerste kwartaal van dit jaar evenwel tot 23% opliepen.

Clarke bevestigde de prolongatie van de hypotheekleningen van de Tesco Bank.