Ondanks een lichte omzetdaling, boekte Ter Beke in de eerste jaarhelft van 2014 bijna 20% meer winst. Het resultaat van een doorgedreven kostenbeheersing en het herstelde vertrouwen van de consument in bereide lasagnes.

De totale omzet van de groep daalde in de eerste jaarhelft met 3,3 miljoen euro (-1,61%) van 202,6 miljoen tot 199,3 miljoen euro. De REBITDA (recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met 13% tot 16,3 miljoen euro. “Dit is vooral een gevolg van de hogere verkopen in de bereide gerechtendivisie, de verhoogde focus op de rendabiliteit van het productgamma en een doorgedreven kostenbeheersing”, klinkt het in een persbericht.

De omzet van de divisie bereide gerechten steeg immers met 3,6 miljoen euro (+6,3%). De consument lijkt dus weer vertrouwen te hebben in de bereide lasagnes van Come a casa. Vorig jaar woog een gebrek aan vertrouwen door het paardenvleesschandaal nog sterk op de resultaten van Ter Beke. Hoewel het bedrijf en haar merk nooit betrokken waren bij het schandaal, leed het wel onder de imagoschade die “horsegate” voor bereide lasagnes betekende.

Nu het vertrouwen herstelt lijkt, verwacht Ter Beke dit jaar een hogere nettowinst te behalen dan in 2013.