De vegetarische producent Beyond Meat boekte het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 100 miljoen dollar. Ook de omzet steeg nauwelijks (+1,2%). De inflatie, de gezondheidscrisis en problemen met de bevoorrading lagen onder meer aan de basis van de teleurstellende resultaten.

In zijn eerste kwartaal boekte Beyond Meat een nettoverlies van 100 miljoen dollar. Daarnaast klokte zijn omzet af op 109 miljoen dollar, een stijging van nauwelijks 1,2%. Een pak lager dan wat analisten hadden ingeschat. Hoewel het Amerikaanse bedrijf 12,4% meer producten in volume verkocht, bedroeg de brutomarge slechts 0,2%, een daling met 30 procentpunten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Beyond Meat schrijft de teleurstellende resultaten toe aan een aantal factoren, waaronder de gezondheidscrisis, de inflatie en problemen met de bevoorrading. Daarnaast bevestigde het bedrijf zijn doelstellingen voor 2022. Al was die positieve noot niet voldoende om beleggers gerust te stellen. De aandelen van het bedrijf kelderden met bijna 22%, nadat ze eerder al zo'n 14% hadden verloren.

Nieuwe producten en concurrentie

De voorbije maanden had Beyond Meat ook te kampen met andere factoren die op zijn resultaten wogen. De maker van vegetarische steaks heeft veel geld geïnvesteerd in de lancering van nieuwe producten, waaronder een veganistische jerky in samenwerking met Pepsi. "Om een eerste product op zo'n grote schaal te lanceren, en voordat we ons eigen specifieke en gestroomlijnde proces hadden ingevoerd, moesten we de productie op een dure en inefficiënte manier doen”, verklaarde CFO Philip Hardin aan Reuters. Beyond Meat heeft ook te kampen gehad met toegenomen concurrentie, voornamelijk van Tyson Foods en Kellogg's, die beide zwaar investeren in plantaardig “vlees". Om hieraan het hoofd te bieden, had de jonge onderneming geen andere keuze dan het aantal promoties en prijsverlagingen te vermenigvuldigen.