De prijzen in de supermarkten blijven toenemen. Volgens Test-Aankoop zijn de prijzen tussen juni 2021 en juni 2022 met bijna 10% gestegen. Bij de producten die de consumentenorganisatie onderzocht bleken vooral deegwaren, frituurolie en halfvolle melk het duurst.
In april schoten de prijzen met 5,86% omhoog, in mei met 7,44% en in juni met 9,55%. En de prijzen blijven maar stijgen zo blijkt volgens Test-Aankoop. Om haar beweringen te staven, baseerde de organisatie zich op een selectie van meer dan 3.000 producten bij Albert Heijn-, Aldi-, Carrefour-, Colruyt-, Cora-, Delhaize- en Lidl-winkels. Daaruit leren we dat zuivelproducten in juni 12,9% duurder zijn geworden, op de voet gevolgd door kruidenierswaren (+11,4%) en visproducten (+11,4%). Daarna volgen vleeswaren (+10%), vlees (+8,1%), groenten (+7,3%), schoonmaakmiddelen (+6,8%) en fruit (+2,5%). Voor bepaalde artikelen afzonderlijk werden zelfs stijgingen van meer dan 20% opgetekend. Dit is het geval voor deegwaren (+ 34,3%), Noordzeegarnalen (+ 33,6%), frituurolie (+ 29,5%), boter (+ 27,5%), tomaten (+ 24,6%), halfvolle melk (+ 21%), olijfolie (+ 20,8%), gemalen koffie (+ 20,4%) en mayonaise (+ 20,2%). Test-Aankoop besluit dat een gezin van twee nu 37 euro per maand meer moet uitgeven voor hetzelfde mandje dan een jaar geleden en 8 euro meer dan in mei.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?