De komende dagen komen er hoge temperaturen op ons af, met pieken tot 37 graden. Supermarkten bereiden zich er volop op voor. Maar warm weer betekent niet noodzakelijk dat er meer verkocht wordt.

Volgende week worden er mogelijk hitterecords gebroken in ons land. Vooral in het begin van de week wordt het tropisch warm: dinsdag wordt het volgens de voorspellingen op sommige plaatsen 37 graden. Supermarkten maken er zich voor klaar, onder meer door hun aanbod aan te passen. “We hebben vastgelegde plannen voor wanneer het heel warm weer is”, zegt Hanne Poppe, woordvoerder bij Colruyt. “We zetten dan alle neuzen in dezelfde richting: productie, logistiek en winkels. We gaan dan bepaalde assortimenten extra bestellen en aanbieden, zoals water, ijs, barbecue-assortiment, koude schotels in de traiteurrayon in de beenhouwerij, bepaalde vruchten zoals watermeloen, etcetera. Het feit dat wij werken met Fine Food Meat, waar we zelf ook versnijden en verpakken in onze beenhouwerijen, maakt ons zeer flexibel. De winkel kan zo heel makkelijk inspelen op pieken en wisselende klantenbehoeftes.” Ook bij de organisatie in de winkels en die van het personeel wordt er met de hitte rekening gehouden, geeft Siryn Stambouli van Carrefour aan. “Voor onze winkelmedewerkers passen we de werktijden aan door meer pauzes overdag te geven. Voor de gezondheid van onze werknemers en om ervoor te zorgen dat zij goed gehydrateerd zijn, stellen wij water, dat in de lokalen beschikbaar is voor het personeel, en ijs ter beschikking.”

Voor bepaalde productcategorieën is er een forse stijging in de verkoop. Siryn Stambouli: “Voor vlees was het vorige week een goede week. Ons vleesassortiment voor de barbecue kende een groei van 30% in volume. Net zoals altijd blijven de chipolata's, worsten, ribbetjes en spek in de top staan. Vorige week zat de hardste groei op onze drie barbecueschotels, daar hebben we 3x meer van verkocht dan normaal. Ons assortiment brazades kende ook een héél goede week en verdubbelde in volume.” Ook bij Aldi zien ze dat de populariteit van het barbecuevlees toegenomen is. “In vergelijking met 2021 zien we een stijging van 15% in onze verkoop van barbecuevlees. Chipolata's, kalkoenbrochettes, en Oosterse kippenbrazades zijn de populairste vleesjes op de grill. De populariteit van balletjesbrochette is het sterkst gestegen in vergelijking met 2021”, aldus woordvoerder Jason Sevestre. “We hebben deze week, van vrijdag 15 juli tot en met zaterdag 16 jullie een mooieweerpromo, waarbij klanten kunnen genieten van -30% korting op verschillende verse BBQ-vleesreferenties zoals onze chipolata-mix, gehaktballenspiesjes, oosterse kippenbraisade en gemarineerde kalkoensteaks.  Colruyt zag tegenover vorig jaar een stijging van 105% bij watermeloenen, 22% bij water, 27% bij soft drinks en 53% bij roomijs in porties. Toch betekent het niet dat er in de verkoop een globale stijging is. Uit onderzoek van IRI bleek enkele jaren geleden al dat klanten in Nederland weliswaar meer ijs, bier en fris kopen, maar dat producten als soep en rijst daartegenover terugvallen.