HelloFresh heeft meer dan een miljard maaltijden geleverd in 2022 en maakte daarbij een recordomzet van 7,6 miljard euro. Dat blijkt duidelijk uit het jaarverslag dat het bedrijf deze dinsdag publiceerde.

Ondanks de ongeziene macro-economische uitdagingen heeft de Duitse maaltijdboxenspecialist zijn omzet met 27% (waarvan 18% bij constante wisselkoers) zien groeien op jaarbasis om zo een nieuw record te bereiken: 7,6 miljard euro. Daarbij heeft het bedrijf vorig jaar de drempel van één miljard geleverde maaltijden overstegen . De contributiemarge van het bedrijf is gegroeid tot 25,5% (tegenover 25,3% in 2021), terwijl het aangepaste EBIDTA 477,4 miljoen euro bedroeg, met een marge van 6,3% (tegenover 528 miljoen euro en een marge van 8,8% in 2021). Kleine domper: het aantal actieve klanten is lichtjes geslonken (-1,5% in het vierde kwartaal van 2022 vergeleken met dezelfde periode in 2021), hoewel het gemiddelde aantal bestellingen met zo’n 10% gestegen is over heel het jaar.  

Versterking van klantenpropositie

“Hoewel we nog steeds met een moeilijk macro-economisch klimaat geconfronteerd worden, hebben we toch gezonde groeipercentages neergezet en stevige rentabiliteitsniveaus behouden”, verklaart Dominik Richter, medeoprichter en CEO van HelloFresh. “Het is ons eveneens gelukt om de inflatiedruk onvermoeid te verzachten en competitieve prijzen te bewaren ten opzichte van de prijzen in voedingswinkels.” In 2023 zal het accent nog meer op de versterking van de klantenpropositie liggen, met onder andere snellere leveringen, een breder assortiment en een uitbreiding van bijkomende producten dankzij de lancering en ontwikkeling van HelloFresh Market. “Door ons onvermoeid op de uitbreiding van ons klantenaanbod te concentreren en door de consumenten een betere ervaring en een bredere waaier aan maaltijdoplossingen voor te stellen, zullen we de rentabiliteit van maaltijdboxen verbeteren (…) Ik ben er van overtuigd dat we goed voorbereid zijn op de toekomstige groei dankzij onze gediversifieerde portefeuille aan geografische zones en merken, en dat we op de goede weg zijn om de nummer één te worden op het vlak van geïntegreerde voedingsoplossingen”, besluit Dominik Richter.