Het assortiment in een gemiddelde supermarkt piekte in 2021: van 8.216 producten in 2019 ging het vorig jaar naar 8.362. Nooit eerder was het aanbod zo groot als vandaag. Maar die evolutie botst dit jaar op zijn grenzen. “Supermarkten gaan moeten snoeien in hun aanbod.”

Winkels bieden een steeds groter aantal producten om te voldoen aan de wensen van consumenten. “Klanten worden kieskeuriger”, zegt Tom Penninckx van marktonderzoeksbureau Nielsen, waarbij Gondola de cijfers opvroeg. “Ze zijn steeds bewuster bezig met hun voeding, waardoor ze ook veel meer verschillende soorten producten willen. Ze willen niet alleen een vegetarische versie, maar ook een allergenen- of glutenvrije versie. Of ze willen biologische producten, al dan niet met een gunstige Nutri-Score erbij. Mensen willen ook minder vlees eten, waardoor ze ook vaker kiezen voor vleesvervangers. Ook daar is het aanbod een stuk groter geworden. Er zijn vegetarische burgers, kipvervangers, gehakt, enzovoort. Het aanbod is ook daar echt groot geworden. Het gevolg is dat het totale aanbod heel groot geworden is.” Ook Aldi en Lidl gaan mee in de evolutie naar een groter assortiment. “Bij Aldi zijn er meer merken bijgekomen. Net als Lidl heeft het ook gekozen voor grotere en beter ingerichte winkels.”