Wat goed is aan opinies is dat ze vrij zijn. En dat ze zelden gelijklopend zijn. Zelfs niet bij Gondola. Neem de langverwachte bekendmaking van de resultaten van Colruyt: het levert een andere lezing op bij CEO Pierre-Alexandre Billiet en bij hoofdredacteur Christophe Sancy. Twee analyses voor de prijs van één: ook wij schrikken niet terug van een promotie op tijd en stond!

Zo, de situatie bij Colruyt zou kritiek zijn? Afgaand op de analyses en oordelen die de rond doen, vraag ik me af of ze in Halle dan wel bij de beursanalisten een beetje de pedalen kwijt zijn.Toegegeven: ik ben geen expert in ratios, dividenden, beursvoorspellingen. Ik ben maar een journalist die met passie het reilen en zeilen in de retailsector volgt, en het liefst nog van dichtbij, vanop het terrein, niet van veraf. Bij heel veel retailers, zeker bij Colruyt, is het een praktijk: vooraleer je begint aan je job en je de sleutels van je duurzame bedrijfswagen krijgt, word je zes maanden ondergedompeld in de dagdagelijkse realiteit van de winkelvloer: paletten lossen, de rekken in orde brengen, met de glimlach luisteren naar de problemen van An Modaal, ook wanneer die arrogant en verwaand is, zoals de typische ‘Karen’ die op YouTube opduikt. De retail is in de eerste plaats dat: een strikt uurrooster, gedisciplineerde organisatie. Het is direct, dagelijks, met een pak concrete problemen om op te lossen, van logistieke tot commerciële, en tegelijk iets dat zich op lange termijn afspeelt en waarvan men zelfs niet alle parameters beheerst. Met de voeten in het water en het hoofd tussen de sterren komt het erop aan om gezond verstand, energie en de juiste aanpak te koppelen aan een lange termijnvisie die zo goed mogelijk aangepast is aan maatschappelijke evoluties.

Het is, zonder in makkelijke demagogie te willen vervallen, een realiteit die ver van beursanalisten staat. Ze benaderen de retail veel minder vanuit de dagdagelijkse basis van het vak en veel meer vanuit de contacten die ze hebben met de captains of industry, of ze nu Doug, Alexandre, Frans of Jef heten. Om hun analyses te maken, pluizen ze elk rapport uit. Ze documenteren zich, ze vergelijken. Ze doen het ontegensprekelijk met een boekhoudkundige expertise. Hun rol is niet om bedrijven te leiden, maar om winstperspectieven vast te leggen. Die van Colruyt Group kondigen zich minder voordelig aan als gewoonlijk, dat werd duidelijk op de beurs, waar het aandeel in elkaar zakte. Het langverwachte bericht van dinsdagavond bevestigde de gemengde resultaten. Al is alles relatief: er zijn concurrenten die zich met dezelfde resultaten op de borst zouden kloppen.