Pingprice, operationeel sinds mei, is de nieuwe app die consumenten, merken en retailers informeert over de prijzen van producten. Oprichter Christophe Echement wil de app verder ontwikkelen op Europees niveau. 

Christophe Echement, CEO & oprichter van PingPrice, heeft van de lockdown gebruik gemaakt om een idee uit te werken dat hij al 7 jaar in zijn hoofd had: PingPrice, een app die prijzen in verschillende supermarkten vergelijkt. Concreet kunnen consumenten de prijzen van een product in naburige supermarkten vergelijken door de barcode te scannen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de huismerkproducten van supermarkten. In de app worden de prijzen van onder meer Colruyt, Delhaize, Carrefour Hypermarkten en Market, en Albert Hein vergeleken. Zij vertegenwoordigen 70% van het marktaandeel in de foodretail. 

De start-up biedt ook verschillende studies en analyses dankzij de geschiedenis per merk, winkel en product. PingPrice is makkelijk in gebruik, zet in op transparantie en geeft informatie over producten, lopende promoties en rode prijzen. Consumenten kunnen dus gemakkelijk prijzen vergelijken, terwijl retailers de prijzen van concurrerende producten in Belgische supermarkten in de gaten kunnen houden. De start-up kan deze data bovendien doorsturen in de vorm van een bestand of een Power BI-rapport, een hulpmiddel voor de visualisatie van gegevens, prijsevolutie, promoties, enzovoort. “Wij kunnen analyses verkopen aan retailers die geïnteresseerd zijn in gegevens van concurrenten of in de prijzen van hun eigen product in verschillende supermarkten. Wij bieden de gegevens aan tegen interessante prijzen en kunnen hun eigen informatiesysteem ontwikkelen”, klinkt het bij de CEO, die de ambitie koestert om de analytische kant van prijzen en hun elasticiteit te ontwikkelen.

Hoe verzamelt PingPrice data?

De data worden verzameld met behulp van web printing: ze worden met andere woorden verzameld  uit alle bronnen die beschikbaar zijn op het internet. De app automatiseert het inzamelen van gegevens om het proces sneller te maken. Daarbij wordt gewerkt volgens een proces van structurering, integratie, classificatie en het begrijpen van gegevens, zodat ze openbaar kunnen worden gemaakt. PingPrice analyseert dus de prijsdata en ontwikkelt een reeks tools die bijvoorbeeld toelaten om waarschuwingen te sturen naar bepaalde merken als hun prijsniveau te dicht bij het minimum ligt. De informatie wordt dagelijks bijgewerkt om de meest recente prijs weer te geven. De start-up verzamelt dagelijks 1 miljoen referenties.

Lorena Ferro