Minister van Post Petra De Sutter (Groen) heeft een voorontwerp van wet ingediend om de wantoestanden bij pakjesbezorgers tegen te gaan. Daarin stelt ze dat koeriers recht hebben op een minimumvergoeding en ze meer moeten rusten, zo niet krijgt het pakjesbedrijf een boete.

Na de wantoestanden die vorig jaar aan het licht kwamen bij enkele pakjesbedrijven waaronder PostNL, heeft minister van Post Petra De Sutter nu een voorontwerp van wet ingediend om een einde te maken aan de misstanden in de sector. Daarin stelt ze dat koeriers verplicht meer moeten rusten en nog maar maximaal 9 uur per dag pakjes mogen bezorgen. “Net zoals de vrachtwagenchauffeurs moeten de pakjesbezorgers recht hebben op rust na 9 uur bezorgen. In totaal maximaal 56 uur per week pakjes leveren, maximaal 90 uur per twee weken en maximaal twee keer per week 10 uur. Dus een doodvermoeide pakjeskoeriers meer in onze straten”, stelt de minister van Post. Daarnaast wil ze een minimumvergoeding voor pakketbezorgers. Hoeveel dat precies zal zijn moet nog bepaald worden. “Daarvoor wordt gekeken naar het loon van werknemers uit het paritair comité wegvervoer voor derden”, verduidelijkt De Sutter. “Dat is de meest cruciale verandering en zorgt ervoor dat pakjeskoeriers kunnen rondkomen en eerlijk betaald worden. Daarnaast zullen de koeriers niet meer zelf moeten opdraaien voor kosten om wettelijk in orde te zijn of om te kunnen rijden. Dat kan gaan van verzekeringen tot belastingen, een Koninklijk Besluit regelt dat nog verder in detail.”

Pakjesbedrijven die zich niet aan de regels houden mogen zich aan serieuze boetes verwachten. “Grote pakketbedrijven kunnen stevig beboet worden in geval hun onderaannemers hun bezorgers bijvoorbeeld te weinig betalen of te lang laten rijden", vervolgt De Sutter. "Dat kan oplopen tot vijf procent van hun omzet. Als je weet dat grote pakjesbedrijven tot in de miljoenen euro omzet hebben, is het duidelijk dat het over zware boetes kan gaan.” Tot slot wil de minister ook voor meer transparantie zorgen. Nu weten pakketbedrijven vaak niet of de onderaannemers waarmee ze in zee gaan zich al dan niet aan de regels houden. Daarom moet elk bedrijf zich aanmelden bij de regulator BIPT en zal er een lijst opgesteld worden van alle bedrijven die pakjes bezorgen in ons land en zich aan de wettelijke verplichtingen houden. "Zo ziet ieder pakketbedrijf meteen welke onderaannemer volgens het boekje werkt”, besluit ze.