Panos digitaliseert zijn spaarprogramma via de gloednieuwe Panos app. Die zorgt voor meer transparantie, maar laat franchisenemers ook toe om gerichter promoties te sturen. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen. Zo wordt Panos makkelijker toegankelijk on the go, net zoals onze producten”.

Na 23 jaar digitaliseert Panos zijn oude klantenprogramma met plastic klantenkaart. Via de nieuwe Panos app kunnen klanten digitaal punten sparen voor gratis producten en krijgen ze ook gepersonaliseerde promoties opgestuurd. De app toont bovendien automatisch de dichtstbijzijnde deelnemende Panos-winkels via geolocatie. Panos wil klanten zo meer transparantie en een persoonlijkere service bieden. Daarnaast kan het bedrijf dankzij de nieuwe app beter de vinger aan de pols houden bij zijn klanten om zo gemakkelijker te kunnen inspelen op hun verwachtingen.

“Via de app leren we onze klanten nog beter en persoonlijker kennen. In hun inbox ontvangen ze bijvoorbeeld updates over nieuwe producten die passen bij hun smaakprofiel. We zullen af en toe ook enquêtes toevoegen. Zo creëren we een rechtstreekse dialoog en vragen we naar de verwachtingen van onze klanten rond bijvoorbeeld vegan producten”, vertelt Ab Polspoel, marketingdirecteur bij Panos.

Hoe werkt het?

Klanten kunnen de Panos app downloaden via de App Store of Google Play, waarna ze zich eenmalig registreren. Vervolgens kunnen ze punten sparen door na elke aankoop hun digitale kaart te scannen aan de kassa. Elke uitgegeven euro is dan tien punten waard. Nieuw? Klanten sparen voortaan niet meer voor directe korting, maar wel voor gratis producten. Wanneer een klant dus bijvoorbeeld 275 punten heeft gespaard, kan hij in de app een QR-code activeren voor een gratis croissant.

“Onze klanten sparen vanaf nu voor gratis Panos-producten, die stellen we aan hen voor op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Zo zullen vegetariërs bijvoorbeeld geen gratis worstenbroodje als suggestie krijgen”, legt Polspoel uit.

Transparantie

Dankzij het nieuwe spaarprogramma wil de broodjesketen klanten vooral meer transparantie bieden. “Vroeger spaarden klanten voor een directe korting, maar was het vaak niet duidelijk hoeveel punten ze gespaard hadden en wanneer ze de kortingen kregen. Dankzij het nieuwe digitale systeem krijgt de klant meer transparantie”, aldus Polspoel. Klanten kunnen dankzij de app namelijk zien hoeveel punten ze hebben gespaard, wat ze ermee kunnen kopen, en hoeveel punten ze nog moeten verzamelen tot ze hun favoriete product kunnen kopen.

Hogere omzet en gerichtere communicatie

Franchisenemers kunnen klanten via de app dan weer gemakkelijker laten kennismaken met nieuwe producten. Dankzij de extra informatie over het aankoopgedrag van klanten, kunnen franchisenemers namelijk gepersonaliseerde promoties sturen. Daardoor zullen klanten meer kopen en stijgt ook de omzet van de winkels, meldt Panos.

“We richten ons niet meer op massacommunicatie, zoals vroeger het geval was, maar we willen meer gerichtere, gepersonaliseerde promoties rondsturen. Ons einddoel is om over te schakelen naar one-to-one communicatie, waarbij we ons meer zullen focussen op lokale specialiteiten”, verduidelijkt Ab Polspoel.

150.000 klanten bereiken

De app nieuwe kadert in een bredere communicatiestrategie. “Binnen dit en anderhalf jaar mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen. Zo wordt Panos makkelijker toegankelijk on the go, net zoals onze producten”, duidt de marketingdirecteur.

Zeker 37.000 klanten maakten al regelmatig gebruikt van hun geregistreerde plastic klantenkaart. Zij kunnen makkelijk overschakelen van die kaart naar het digitale programma. Alle gespaarde punten kunnen eenvoudig overgezet worden in de app door hun oude klantenkaart te scannen met hun smartphone. Klanten die toch nog liever hun oude vertrouwde plastic klantenkaart gebruiken, kunnen opgelucht ademhalen. “De oude klantenkaart blijft in gebruik, maar we zullen ze gewoon niet meer actief promoten. Op termijn is het wel de bedoeling dat we de oude kaarten gaan uitfaseren”, legt Polspoel uit.

Beschikbaar in 75 Panos City-winkels

Voorlopig is het nieuwe spaarprogramma gekoppeld aan het digitale kassasysteem in 75 Panos City-shops. Toch is Panos van plan om het systeem in de komende maanden ook uit te breiden naar andere partners, zoals bijvoorbeeld winkels in stations.

Het bedrijf zal de app bovendien verder blijven ontwikkelen en hem bijsturen waar nodig. Op die manier wil Panos beter voldoen aan de verwachtingen van zijn klanten.