iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Verkopers op de online marktplaats van MediaMarkt kunnen in Duitsland een plekje huren in fysieke winkels. Bedoeling is de ‘space-as-a-service’-idee ook in andere landen in te voeren.
In een MediaMarkt-winkel in Berlijn huurt een aanbieder van fitnessapparatuur een ruimte van 22m2, meldt MediaMarkt op zijn website. Tussen november en januari volgend jaar zal de verkoper verschillende producten showen in de Berlijnse winkel. Het gaat om producten die klanten doorgaans willen testen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Er is een fitnessexpert aanwezig die advies en uitleg geeft bij de uitgestalde producten. Er zijn ook tablets waarop klanten een overzicht kunnen krijgen van alle producten die de aanbieder heeft en waarop ze ook kunnen overgaan tot een aankoop. Met het testproject wil MediaMarkt zijn verkopers een extra service aanbieden. Het is de bedoeling dat ‘space as a service’ ook elders uitgerold wordt. “We combineren offline en online perfect door gebruik te maken van onze omnichannelstrategie en de producten zowel online als in de winkel op de best mogelijke manier te presenteren”, zegt Christian Kollesch, directeur Marketplace International. Hij geeft ook aan dat het de bedoeling is het concept ook in andere landen van de grond te krijgen en uit te breiden naar categorieën die een aanvulling zijn op het basisassortiment van de elektronicaketen. Vandaag bieden meer dan duizend verkopers meer dan een miljoen artikelen aan op de Marketplace van MediaMarkt. Het platform is er al in Duitsland, Spanje en Oostenrijk, Nederland en Italië volgen de komende maanden. Met de marktplaats wil de retailer de groei versnellen en de winstgevendheid verbeteren. In het boekjaar 2025-26 moet de bruto-omzet 750 miljoen euro bedragen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?