Elke maand analyseert Gondola Magazine een aantal categorieën aan de hand van cijfers en tendensen. De oktober editie boog zich over de thema’s: warme sauzen, kazen, diepvries en bereide schotels. Wij geven hier alvast de belangrijkste trends weer.

Warme sauzen

De categorie warme sauzen doet het minder goed dan we zouden verwachten. Toch zijn er verschillende tendensen die het tij kunnen doen keren. Zo spelen gezonde producten een steeds belangrijkere rol. Families kiezen bijvoorbeeld sneller voor sauzen met meer groenten of voor bio, veggie en vegan varianten. Daarnaast vallen ook producten met minder zout en suiker erg in de smaak. Bouillon en sauzen in poedervorm doen het dan weer minder goed omdat ze door consumenten als ongezond worden bestempeld. Een andere trend? Versheid. Klanten verwachten de volle smaak van verse ingrediënten en willen daar ook een bewijs van. Dat kan door klanten meer transparantie te bieden over het hele productieproces. Tot slot duiken er ook steeds kleinere formaten op voor kleine huishoudens én speelt ook duurzaamheid een cruciale rol. 

Kazen

Sommige kazen doen het beter dan andere. Zo doen verse kazen en geitenkaas het erg goed, maar stijgt ook het aandeel van bio, premium en culinaire kazen, zoals mozzarella fors. Schimmelkaas, gesmolten kaas, harde kaas en zachte kaas doen het dan weer minder goed. Dat kazen in volume achteruitgaan (maar toenemen in waarde) heeft alles te maken met het feit dat er tijdens het ontbijt minder brood wordt gegeten, maar wel meer yoghurt. Verder willen klanten ook meer  premium, bio en authenticiteit (natuurlijk, zonder toevoegingen), maar ook pure, lokale en gezonde producten, inclusief kazen met minder calorieën.

Diepvries

Hoewel vriesvers in 23% van de winkelmandjes belandt, daalt dit segment toch lichtjes in volume. Binnen deze categorie zijn het de diepvriespizza’s die de traffic generator zijn. Zij liggen namelijk in 14% van de winkelmandjes. Toch is het volgens producenten cruciaal dat de voordelen van diepvries steeds onderlijnd worden om klanten te overtuigen. Zo is er niet alleen het vitaminebehoud, maar wordt er dankzij diepvries ook minder voedsel verspild, minder CO2 uitgestoten,...Verder blijkt trouwens dat het gebruiksgemak nog steeds de doorslaggevende reden is bij de eerste aankoop. De perceptie van een langere kwaliteit en smaak bij diepvries blijft dan weer een belangrijke aankoopbarrière. Tot slot zien we in deze categorie gelijkaardige trends opduiken: vegan, natuurlijk, glutenvrij en kleinere verpakkingen.

Bereide schotels

Ook bij de bereide schotels, erg populair is bij actieve dertigers, speelt gezonde voeding een belangrijke rol. Zo wil de consument niet alleen convenience, maar wil hij ook kunnen genieten van een evenwichtige voeding. Deze categorie, waarin de pizza’s het grootste segment vormen op vlak van volume, blijft over het algemeen stabiel in waarde, maar daalt in volume (-3,7%). Verrassend genoeg is er een sterke daling in waarde bij de bereide gerechten in kit. Dat kan mogelijk verklaard worden door de concurrentie van succesformules als HelloFresh en Smartmat. Om te benadrukken dat hun producten gezond zijn, maken verschillende producenten bovendien gebruik van de Nutri-Score waarmee ze onder meer het zoutgehalte kunnen aangeven. Verder blijven de Belgische klassiekers en gerechten van topchefs, waarbij hun gezicht duidelijk zichtbaar is op de verpakking, het erg goed doen…

Meer informatie en cijfers over deze categorieën vindt u in ons oktober magazine. De volgende editie zal het hebben over: Baby food/care, warme kazen, household (toiletartikelen), en condimenten. Heeft u nog geen abonnement? Klik dan hier!