Modeplatform Zalando heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt en die zien er niet zo goed uit. De e-commercespeler ziet zijn omzet voor het eerst met 1,5% dalen tot 2,2 miljard euro en behaalde een operationeel verlies van 51,8 miljoen euro.

Van januari tot maart 2022 steeg Zalando's bruto handelsvolume (GMV) lichtjes met 1% tot 3,2 miljard euro, na de sterke groei in dezelfde periode vorig jaar. Daartegenover staat dat de onderneming voor het eerst sinds zijn oprichting zijn omzet met 1,5% zag dalen tot 2,2 miljard euro en een operationeel verlies (aangepaste EBIT) boekte van 51,8 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2021 behaalde het nog een operationele winst van 93 miljoen euro. De onderneming schrijft deze resultaten toe aan macro-economische factoren (inflatie, voorzichtigheid van de consument, enzovoort), maar ook aan veranderingen in de voorkeur van de klanten nu de pandemie wat is afgezwakt. Bijgevolg zijn de vooruitzichten van Zalando voor de rest van het jaar niet erg groot: verwacht wordt dat de omzetgroei en de aangepaste winst (vóór rente en belastingen) aan de onderkant van de voorspelde marges van respectievelijk 12-19% en 430-510 miljoen euro zullen liggen.

Aantal actieve klanten groeit tot bijna 49 miljoen

Ondanks de tegenvallende kwartaalcijfers is het bedrijf wel blij dat het zijn klantrelaties heeft versterkt dankzij de uitbreiding van zijn loyaliteitsprogramma, Plus, en de verbetering van zijn proposities in Beauty, Lounge, Designer en Pre-Owned. Dat resulteerde in een stijging van het aantal actieve klanten met 5,2% tot bijna 49 miljoen en liet ook het aantal Zalando Plus-lidmaatschappen toenemen met 150%. Ook het Partner Business-aandeel (Partner Program + Connected Retail) liet een sterke groei zien in het eerste kwartaal en is momenteel goed voor 32% van Fashion Store GMV. “Dit betekent dat Zalando goed op weg is om zijn doel voor 2025 te bereiken, namelijk 50% van de GMV van Fashion Store te genereren via zijn Partner Business”, klonk het tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Ten slotte is Zalando van plan om in mei twee nieuwe markten (Hongarije en Roemenië) aan te boren en zijn er verschillende nieuwe sorteercentra in aanbouw.

"De fundamenten van ons bedrijf zijn sterk en we nemen maatregelen om onze resultaten te verbeteren”, zei Robert Gentz, co-CEO van Zalando. "Wij kijken met Zalando naar de lange termijn en hebben onze commerciële wendbaarheid en aanpassingsvermogen altijd gebruikt om met succes te reageren op uitdagingen op korte termijn en in te spelen op de vraag van de consument, om er zo beter en sterker uit te komen. We blijven vertrouwen in ons vermogen om onze ambitie te verwezenlijken om tegen 2025 meer dan 30 miljard euro aan GMV te behalen.”