Het recent verschenen GFK rapport voor de Non-Food retail is niet erg rooskleurig voor Q1 2016. Home Improvement weet zich te handhaven tov dezelfde periode in 2015.

Totale Non-Food - 2,5% in waarde

Volgens Wim Boesmans, Head of POS Measurement GFK Belgium, is dit te wijten aan het slechte beursklimaat in Azië, het dalende consumentenvertrouwen, de terroristische aanslagen met sluiting van de luchthaven en nieuw aangekondigde regeringsmaatregelen.  Vooral IT en consumentenelectronica doen het slecht. Het enige positieve nieuws komt van "onze" Home improvement sectoren, bij GFK nog opgesplitst in Home Improvement (+0,1%), Media & Entertainment (+0,6%) en huishoudapparaten (+1% - klein huishoud doet echter -0,7%)

Uiteraard moet er ook rekening gehouden worden met de extra dag in februari, die de cijfers positief beïnvloedt. 

In de grote huishoudtoestellen is de winst in hoofdzaak toe te schrijven aan droogkasten, koelkasten en vaatwassers. Diepvriezers gaan dan weer fel achteruit. Naar onze mening zijn hier dus ook andere dan economische oorzaken voor. Januari en februari waren abnormaal natte maanden met bijna dubbel zoveel neerslag als gemiddeld. Het heeft zeker een invloed op de verkoop van droogkasten. Wat diepvriezers/koelkasten betreft, zet de trend om meer verse voedingswaren te kopen zich verder. 

DIY stabiel

GFK meet enkel de cijfers van de grootschaligen, maar dit geeft zeker een goed beeld van de markt. Januari was licht negatief, maar kon zich redden dankzij eindelijk een stijging in de verf (+3%). Januari is een eerder "kleine" maand, dus weinig relevant voor een heel jaar. Februari leverde 6% meer omzet op, echter met een dag extra. Die is matematisch al goed voor 4% stijging. Verf deed het ook dan goed, om echter in maart weer volledig de mist in te gaan (-7%!). Maart is de eerste maand van het jaar die meestal als echte waardemeter geldt in de DIY en Garden. Het weer viel tegen, wat resulteerde in 8% omzetverlies voor de tuinbusiness.

Vooruitzichten

Het doe-het-zelf-voorjaar moet het uiteraard voor een groot deel van tuin hebben. April was op klimatologisch vlak niet echt abnormaal, doch telde wel 20 regendagen en abnormaal veel onweersdagen. Bevorderlijk voor de tuinbranche was dat niet en ook het BBQ-seizoen kwam dus niet op gang. De maand mei was "normaal" en zelfs wat droger dan gemiddeld. We merkten dan ook op bepaalde dagen een rush op de tuincentra. Of het echter voldoende was om het seizoen "goed te maken", betwijfelen we.

Wat DIY en deco betreft is het ook afwachten. We voelen de nervositeit bij sommige spelers toenemen en als men opnieuw zou terechtkomen in een prijzenslag, komt dat zeker de omzet niet ten goede. We verwijzen graag naar wat bij onze noordeburen staat te gebeuren. Onze collega's van vakblad MIX maken gewag van de eerste schoten voor de boeg en Hornbach gaat alvast in ludieke spotjes in het verweer.