Carrefour Belgium heeft het winkelconcept van zijn proximiteitsformule Express onder handen genomen. In de vernieuwde Express-winkel van Ukkel is er meer ruimte voor diensten, met onder andere een koffiehoek, een bibliotheek en een smartphoneherstellingsdienst.

 

De Carrefour Express Prins van Oranje opende in 2004 aan de Waterloolaan in Ukkel, en is nu volledig in een nieuw jasje gestoken. Vandaag doen de klanten hun boodschappen in een lichte winkel die grondig veranderd werd. Deze Express van de nieuwste generatie verwent de klant met diensten op maat.

Ter plaatse consumeren

 

Aan de ingang van de winkel wordt de klant verwelkomd door een houten meubel met croissants, koffiekoeken, krokante stokbroden en warme broden. Alles wordt uiteraard ter plaatse gebakken.

In een gezellig hoekje voorzien van gratis wifi en stopcontacten om je tablet en smartphone op te laden, kan de klant zijn ontbijt nemen, een vers sinaasappelsapje drinken, een lunchpauze nemen terwijl hij een tijdschrift of een boek leest.

Naast de traditionele fruitpers, zal hij er ook een koffieapparaat vinden, een verse soepbar, een microgolfoven en een bibliotheek om gratis boeken te ruilen. De kiosk met kranten en tijdschriften staat naast de kassa’s.

 

Een conciërge

De diensten die Carrefour in deze Express aanbiedt, gaan echter nog een stuk verder dan aanbieden van een koffie- en eethoek. De winkelketen wil in Ukkel ook de “conciërge” zijn van zijn klanten.

Schoenen of een smartphone herstellen, een pak laten reinigen,…. maar geen tijd om ervoor te zorgen? Geen probleem. De klant laat zijn artikelen achter in een ‘Facility locker’ aan de ingang van de winkel en komt ze er later weer ophalen.  De droogkuis, schoenmaker of hersteller… zal de artikelen afhalen en terug plaatsen wanneer ze klaar zijn.

Ook pakjes die online besteld werden, kunnen in de lockers geleverd worden. Ook de thuislevering van de boodschappen is uiteraard beschikbaar via bringr.

Slimme inrichting

Naast het opvallende dienstenaanbod, nam Carrefour ook gewoon de winkelinrichting onder handen. Er werd meer gewerkt met lage meubelen, waardoor je een panoramisch overzicht over de hele winkel krijgt. De bredere gangen zorgen dan weer voor een optimaal winkelcomfort.

De Express Prins van Oranje heeft een oppervlakte van 370 m² waarin de klant snel en makkelijk zijn weg terugvindt. Elke afdeling heeft zijn eigen identiteit, voor een duidelijke leesbaarheid. De klant vindt overal kleine tips en suggesties. De communicatie van Express is kort, eenvoudig en direct.

 

Assortiment

De mandjes met groenten en fruit worden extra in de kijker geplaatst dankzij een nieuw stijlvol meubel. De afdeling Bio&Gezondheid staat in het midden van de winkel en is uitgebreid (oa. met glutenvrije producten) om beter te beantwoorden aan de lokale verwachtingen van de klant. Alle producten uit de wereldkeuken staan samen en per land van herkomst.

Er zijn ook displays met Streekproducten, Apéro Time, een premium selectie ‘Cheese and wine’. In de wijnafdeling kan de klant kiezen tussen een premium selectie witte wijnen of rosé die in het koelmeubel worden bewaard, klaar om te drinken.

Net als in andere buurtwinkels stelt ook Prins van Oranje voor een groot assortiment maaltijdoplossingen (vlees, vis, gevogelte) en bijgerechten (groeten, puree,…), samen met bijpassende wijnen. Kortom, alles om je avondeten in een oogwenk te kiezen. In de winkel vind je ook nog kip aan ’t spit, bloemen en een waaier aan andere basisproducten zowel van het merk Carrefour als van nationale merken.

 

Zondag open

Een andere troef van de winkel is zijn ruime openingsuren, ook gedurende het weekend. Express Prins van Oranje is enkel op vrijdag gesloten, en is op zondag zelfs tot 20u00 ‘s avonds open.

Android Pay

Ten slotte kunnen klanten gebruik maken van twee kassa’s, die alle betaalmiddelen aanvaarden, inclusief Android Pay.

 

Naar buitenlands voorbeeld

De vernieuwingen die Carrefour aan het Express-concept toebrengt in Ukkel, zullen bij sommige van onze lezers een belletje doen rinkelen. Ze doen namelijk sterk denken aan de nieuwigheden die Carrefour eerder introduceerde in een winkel van zijn City-formule in Parijs. Ook daar was er naast een uitgebreid assortiment ook een droogkuisdienst, een bar en een bibliotheek voorzien. 

Het lijkt er dus sterk op dat Carrefour de innovaties uit Parijs heeft geimporteerd naar Ukkel, al zegt de retailer dat elke Express-winkel in de nieuwe formule "zijn eigen identiteit" zal hebben.