De Nederlandse supermarktketens hebben er binnenkort een nieuwe concurrent bij. In september gaat Picnic van start, een retailer die enkel online actief zal zijn en boodschappen gratis gaat thuis bezorgen. Bovendien maakt de start-up zich sterk “de laagste prijzen in de markt” te zullen aanbieden. 

"Geen dure panden"Picnic wordt een 100% online supermarkt die via een applicatie werkt, maar geen stenen winkels zal hebben. Zo worden een hoop tussenschakels vermeden en daarom maakt de retailer zich sterk de laagste prijzen te kunnen garanderen. "We slaan de supermarkt over", zegt investeerder Michiel Muller op NOS.nl. Ook de betaling vindt in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is. 

Verder moet deze kostenbesparing het mogelijk maken om gratis te bezorgen. Boodschappen die voor 23u00 via de applicatie van Picnic besteld zijn, worden de volgende dag gratis geleverd met elektrische auto’s. Dat gebeurt momenteel al in het Nederlandse Amersfoort, waar een proefproject loopt met 150 huishoudens. 

Het assortiment van Picnic zal gelijk zijn aan dat van een klassieke supermarkt en bestaan uit een mix van verse en droge voeding, huismerken en A-merken. Het supermarktbedrijf Boni is aangetrokken als inkooppartner.

Momenteel wordt slechts 1,5% van de boodschappen in Nederland online gedaan. De investeerders achter Picnic denken echter dat er veel potentieel is en hopen de markt open te breken.

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.