iStock
Exclusief
iStock
Zelfscankassa’s duiken de jongste jaren in steeds meer winkels en supermarkten op. Veel klanten vinden ze onmisbaar, bij een aantal winkeluitbaters en retailers zijn er twijfels. Sommigen halen ze opnieuw weg. “Jammer voor het gros van onze klanten, maar we werden voor 20.000 euro extra bestolen per maand.”
Op een zonnige middag is het druk in de Delhaize-winkel nabij het Gentse Sint-Pietersstation. Scholieren schuiven aan voor een snelle hap, terwijl ook meerdere kantoormedewerkers zich een weg langs de rekken banen om achteraan in de winkel een broodje te halen. In geen tijd vormt er zich een rij wachtenden aan de bemande kassa van de winkel. Enkele klanten lijken wat ontgoocheld dat ze langer dan verwacht moeten aanschuiven. Dat verandert wanneer een winkelmedewerker naar voor stapt en duidelijk maakt dat de zelfscankassa’s open gaan. In een mum van tijd verkleint de rij, het gezicht bij sommigen klaart op – de middagpauze is dan toch niet verspild aan wachten in de rij. Voor piekmomenten als deze, waarop veel klanten niet meer dan enkele boodschappen af te rekenen hebben, lijken de zelfscankassa’s uitgevonden. Het gaat snel en is functioneel, precies zoals veel klanten het in deze omstandigheden willen.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?