De balans van de Europese beurzen in de maand april laat zien dat de inflatie zich ook daar laat voelen.

“De daling van de koopkracht zet consumenten ertoe aan om hun uitgaven te beperken, wat zich kan laten voelen bij de aandelen van de ondernemingen die niet-essentiële goederen en diensten verkopen”, schrijft de krant L’Echo. De inflatie en het feit dat een groot aantal consumenten hun uitgaven aanpassen, is te zien op de beurs tijdens de voorbije maand. Een gegeven dat in heel Europa te zien is. De Stoxx index (Stoxx is een organisatie die verschillende aandelenindexen publiceert) van consumptieproducten en – diensten, is sinds een maand met bijna 5% (4,77%) teruggevallen. Daar zitten zowel luxeproducten als online verkoop bij. De index van gezondheidsproducten en courante consumptie is in dezelfde periode gezakt met 2,54%. De huidige inflatie levert gezinnen heel wat kopzorgn op. Het IMF heeft recent gewaarschuwd dat het gevaar in Europa bestaat in een vertraagde consumptie, maar ook in een tanende vertrouwen bij de bevolking. Een situatie die in de nabije toekomst niet zal veranderen.

Als voorbeeld verwijst L’Echo Netlfix, dat 200.000 abonnees verloren in het eerste trimester en verwacht dat daar in het tweede nog eens 2 miljoen abonnees bijkomen. Het zijn op die manier de onderneming die in staat zijn om hun prijzen op een gelijk niveau te houden (pricing power) die de voorkeur krijgen van investeerders. Eind vorige maand publiceerden Unilever en Reckitt Benckiser, bekend van merken als Dove, Lipton, Dettol of ook nog Calgon, verkoopscijfers die boven hun verwachtingen lagen, doordat ze prijzen verhoogden zonder dat de vraag daalde. Ze zagen daardoor hun beurswaarde stijgen met respectievelijk 7,64% en 7%.